گزارش و تحلیل

نخست وزیر گرجستان- جاسوس ایران؟

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر نخست وزیر گرجستان- جاسوس ایران؟
نخست وزیر گرجستان- جاسوس ایران؟   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از رسانه "گرجستان آنلاین": در گرجستان یک جنجال بر سر دستگیری شهروند ایرانی که عامل سرویس ویژه آمریکا بود، راه افتاده است.

وی در مورد قضیه انفجارها در تاریخ 11 سپتامبر 2001 به آمریکا خبر داده بود. آمریکا خواستار آزاد شدن آن فرد ایرانی است و نخست وزیر گرجستان را به جاسوسی به نفع  ایران و روسیه متهم کرده است. علی رضا سلیمان پاک در حال حاضر در یک زندان گرجستانی محبوس و متهم به انجام اقدام برای قتل است، اگرچه بازجویی هنوز نتوانسته است این موضوع را اثبات کند.

علیرضا سلیمان پاک معروف به حمیدرضا ذاکری از عوامل جمهوری اسلامی به اتهام قتل و کلاهبرداری در مرکز تفلیس دستگیر و روانه زندان شد. علی رضا قصد داشت یک شهروند 37 ساله ایرانی را در تفلیس به قتل برساند. به اطلاع وزارت کشور گرجستان، این یک قتل سفارشی است  و متهم در حال آماده سازی برای انجام آن بود و قرار بود در ازای آن جرم  5.5 هزار دلارر را دریافت کند.

ادامه جنجال بر سر پرونده مبهم جاسوس آمریکایی در ایران  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ادامه جنجال بر سر پرونده مبهم جاسوس آمریکایی در ایران

براساس گزارش رسانه ها، علی رضا بیش از یک سال قبل از دستگیری در گرجستان زندگی می کرد. او صاحب یک رستوران نایب بود که در زمان بازداشت در آنجا بود. در طی محاکمه ، دادستان تیا گئورگادزه اظهار داشت که علی رضا قصد داشت به جرم انتقام، قتلی مرتکب شود. پرونده جنایی تحت عنوان "آماده سازی برای جرم – قتل عمدی با نیت مزدوری یا استخدام" تشکیل شده است. در صورت تایید نیت جرم، علی رضا به حبس 16 تا 20 سال یا حبس ابد محکوم خواهد شد.

لازم به تذکر است که علی رضا سلیمان پاک شاهد ارزشمندی در پرونده حملات 11 سپتامبر در ایالات متحده است. او که مامور اطلاعاتی ایران بود که به سرویس ویژه آمریکا اطلاعات ارزشمندی در مورد حملات تروریستی آتی تحویل کرد و به ایالات متحده کمک نمود تا نقش ایران در این موضوع را اثبات کند، در نتیجه ایران 10 میلیارد دلار به خانواده های قربانیان این حمله را پرداخت کرد.

 علی رضا سلیمان پاک در گرجستان زندگی می کرد زیرا تلاش می نمود برادر خود را از زندان ایرانی آزاد کند، جایی که او تنها با یک هدف زندانی شد - ایران به علی رضا سلیمان پاک پیشنهاد کرد که شهادتش را پس بگیرد و برای این کار به او قول تهیه گذرنامه شهروندی گرجستان و تحویل 5 میلیون دلار داد. علی رضا این پیشنهاد را رد کرد، پس از آن برادرش در یک زندان ایرانی کشته شد.

واکنش الهام شیخی به شایعه فوتش بر اثر ابتلا به کرونا + فیلم - اسپوتنیک ایران
چه کسی شایعه جاسوس بودن همسر دوم ظریف را پخش کرده بود؟ + عکس

در زمان بازداشت آن ایرانی در گرجستان، گئورگی گاخاریا، نخست وزیر کنونی گرجستان، وزیر کشور بود.

در همین حال، وکیل مدافع کنت تیمرمن، که به مدت 18 سال روی پرونده حمله تروریستی 11 سپتامبر کار می کند، در مورد این پرونده وارد گرجستان شد. وی قصد دارد از منافع علی رضا سلیمان پاک دفاع کند. به گفته وی، همه از تصمیم مقامات گرجستان برای قرار دادن ایرانی در زندان متعجب شدند. تیمرمن معتقد است که گئورگی گاخاریا که به دستور او علی رضا سلیمان پاک دستگیر شد، دستورالعمل های سرویس های اطلاعاتی ایرانی و روسی را انجام می داد.

تیمرمن در مصاحبه ای با "متاواری ارخی" Mtavari Arkhi  (کانال اصلی گرجستان) گفت: دولت ایران به دولت گرجستان دستور داد كه پیگرد این مرد را آغاز كند. آنچه در سیستم قضایی گرجستان اتفاق می افتد جنجال بزرگی است. قهرمان کشور ما نتوانست حق دادرسی عادلانه را در کشور شما بدست آورد. از سال 2017 ، مردی به جرم جنایتی که مرتکب نشده است زندانی است. او فقط به این خاطر محبوس است که حقیقت را درباره تروریست ها گفته است. دولت آمریكا هنوز در این زمینه مداخله نکرده است، اما اکنون ما درخواست کردیم كه برای حل عادلانه این مسئله مداخله كند. اما اگر اوضاع بهبود نیابد، من قول می دهم، این قضیه یک جنجال بین المللی بسیار بزرگ در پی خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала