دستمزد کارگران در ایران حتی یک‌سوم هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد

© AFP 2023 / TASNIM NEWS/ Mostafa Hassanzadenدستمزد کارگران در ایران حتی یک‌سوم هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد
دستمزد کارگران  در ایران حتی یک‌سوم هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها اعلام کرد پس از افزایش قیمت بنزین، قیمت کالاها و خدمات در ایران بین ۱۲ تا ۱۸.۳ درصد بالا رفته و «دستمزد» حتی یک‌سوم هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایلنا، فرامرز توفیقی گفت : ما نمایندگان کارگری به علت تشتت‌های بازار بعد از گرانی بنزین، در محاسبات سبد وقفه ایجاد کردیم؛ در این مدت، بازار را رصد ‌کردیم تا تبعات افزایش هزینه‌های حمل و نقل مشخص شود؛ این تبعات در سه بخش قابل رویت و واکاوی است؛ بحث اول، تورم روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین است، بعد از آن،  تورم واقعی موثر بر سبد و در نهایت،  زمزمه‌های و صحبت‌های  نمایندگان مجلس مبنی بر احتمالِ تک‌نرخی شدن بنزین در بودجه ۹۹.

وی با بیان اینکه از تک‌نرخی شدن بنزین استقبال می‌کنیم، چون هر چیز دو نرخی، موجب رانت و مفسده است، ادامه می‌دهد: با فرونشستن بار روانی گرانی بنزین، متوجه شدیم که این گرانی،  بین ۱۲ تا ۱۸.۳ درصد، قیمت کالاها و خدمات را افزایش داده است؛ با این حساب،  نه دو درصد دولت درست است  و نه آمارهای بانک مرکزی و بودجه؛ آمار واقعی، تاثیر ۱۲ تا ۱۸.۳ درصدی‌ست.  

توفیقی تاکید می‌کند؛ امسال قرار شده مولفه‌های تاثیرگذار سبد معاش جداگانه محاسبه شود و مبنا فقط سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نباشد چراکه در یکی دو ماه آخر سال، می‌توانند بازار خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را تا حدودی مدیریت کنند اما مسکن و حمل و نقل را نمی‌توانند مدیریت کنند، روی هزینه‌های آموزش و بهداشت که دیگر هیچ  مدیریتی ندارند و به همین دلیل است که  هر کدام را جداگانه محاسبه خواهیم کرد.

این فعال کارگری، آمارهایی از عقب‌ماندگی مزدی کارگران در سال اخیر ارائه می‌دهد: «امیدوار بودیم با افزایش دستمزد ۹۸، این دستمزد ۴۲ تا ۴۵ درصد سبد را پوشش دهد اما بلایی که سر سبد تا قبل افزایش بنزین آمد این نسبت را به ۳۰ درصد رساند؛ یعنی تاثیرِ  افزایش‌های مزدی که طی چند سال گذشته اتفاق افتاد، بلااثر شد؛ به دنبال آن با گرانی بنزین، این نرخ  به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است و این کاهش یعنی یک فاجعه. این اعداد نشان می‌دهد که در حال حاضر، «دستمزد» حتی یک‌سوم هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد.»

یادآور می شود در اواسط ماه نوامبر، اعتراضاتی در بسیاری از شهرهای ایران  در رابطه با تصمیم مقامات مبنی بر افزایش قیمت بنزین و اعلام سهمیه برای آن برگزار شد. برخی از اعتراضات صلح آمیز و بعضی دیگر همراه با خسارت به اموال عمومی بودند. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала