گزارش و تحلیل

آیا اتحادیه کشورهای اسلامی راه می افتد؟

© REUTERS / Malaysia Department of Informationآیا اتحادیه کشورهای اسلامی راه می افتد؟
آیا اتحادیه کشورهای اسلامی راه می افتد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای مهاتیر محمد رهبر سرشناس مالزی رهبران بیش از پنجاه کشور اسلامی در کوالامپور پایتخت مالزی جمع کرده تا در باره ایجاد یک اتحادیه کشورهای اسلامی با هم گفتگو کنند.

با برخی دیپلمات های مالزیایی که صحبت می کردم اظهار می داشتند که رویای آقای مهاتیر محمد که یکی از موفق ترین رهبران در کشورهای اسلامی می باشد این بوده که بتواند اتحادیه ای متشکل از کشورهای اسلامی تشکیل دهد، اتحادیه ای که کشورهای اسلامی در آن تعامل کنند اختلافات با یکدیگر را حل وفصل کنند و همچنین ارتشی مشترک – بازار اقتصادی مشترک – حتی واحد پولی مشترک هم داشته باشند.

بسیاری امیدوار بودند روزی سازمان کنفرانس اسلامی بتواند این مهم را انجام دهد اما متاسفانه پس از اینکه برخی کشورها مانند عربستان سعودی بر امور این سازمان سیطره یافتند مانند دیگر مجامعی که آنها عضو اش هستند، مثل اتحادیه عرب و یا مجلس همکاری های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، همه را به قهقرا کشانده اند.

تنها راهکار ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تنها راهکار ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی است
دلیل اصلی این ماجرا این است که این کشورها در جایگاهی برای تصمیم گیری از طرف خود و یا ملت های خود نیستند و با توجه به اینکه تصمیم گیران اصلی برای آنها آمریکا و اسراییل هستند اینها به هیچ وجه به دنبال مسایلی نمی روند که بتواند موجب حل و فصل مشکلات مسلمانان گردد.

بدیهی است اگر رویای آقای مهاتیر محمد که رویای بسیاری از مسلمانان جهان نیز می باشد محقق گردد این امکان میسر می گردد که کشورهای اسلامی با ایجاد این اتحادیه به قدرتی جهانی تبدیل گردند و تعاملات تجاری فیما بین آنها می تواند بازار آنها را نیز به یک بازار اقتصادی قدر در جهان تبدیل کند.

همچنین در صورتی که ارتش مشترک اسلامی تشکیل شود هر کشور اسلامی ای که با خطر و یا تهدیدی مواجه باشد می تواند روی این ارتش اسلامی حساب باز کند که از آن حمایت کند و نیاز نباشد تا دست به دامن ایالات متحده و کشورهای غربی برای حمایت از آن باشد.

از سوی دیگر با توجه به توانمندی هایی که امروزه بسیاری از کشورهای اسلامی به صورت منفرد به آن رسیده اند در صورتی که این توانمندی ها با هم جمع شود آنوقت می توان تصور کرد که یک قطب قدرت جهانی جدید می تواند بروز کند.

به عنوان مثال امروزه ایران – پاکستان – ترکیه – مالزی و اندونزی از نظر علم و فناوری به دست آوردهای بسیار رسیده اند و در مقابل برخی کشورهای اسلامی را داریم مانند قطر و یا برونئی و یا... که دارای ثروت های خدادادی بسیار می باشند اما توانمندی انسانی و یا فنی کافی را ندارند.

پیام روحانی به سران کشورهای اسلامی در اجلاس مکه - اسپوتنیک ایران
پیام روحانی به سران کشورهای اسلامی در اجلاس مکه
اگر یک اتحادیه تشکیل شود که مسلمانان بتوانند بدون نیاز به ویزا مانند اتحادیه اروپا در میان این کشورها تردد کنند قطعا امکان تبادل نیرو و امکانات و فناوری میان همه این کشورها میسر می گردد.

وقتی هم همه این کشورها بر اساس ایده ایران پیمان عدم تعدی نسبت به یکدیگر امضا کنند دیگر دلواپسی ای وجود نخواهد داشت که کسی از کسی واهمه داشته باشد و می توان همه امکانات کشورهای اسلامی را در چهارچوب اعتلای توانمندی این کشورها استفاده کرد.

همچنین مثلا اگر ایالات متحده بیاید و کشوری از کشورهای اسلامی مانند ایران را بخواهد تحریم کند با توجه به اینکه همه کشورهای اتحادیه تعاملات اقتصادی با آن دارند مقاومت آن در قبال تحریم های ایالات متحده و یا هر کشور دیگری قویتر خواهد بود.

کما اینکه مشاهده کردیم آقای مهاتیر محمد قبل از سفر آقای روحانی به مالزی اعلام کردند که تحریم های آمریکا بر علیه ایران را به رسمیت نمی شناسند تا خود اولین قدم در شکستن این تحریم ها درون این اتحادیه را برداشته باشند.

شاید هم پس از قدرت گرفتن این اتحادیه کشورهای اسلامی بتوانند یک کرسی دائم در شورای امنیت برای خود به دست بیاورند و اجازه ندهند تصمیماتی که به ضرر کشورهای اسلامی می باشد به راحتی گرفته شود.

به هر صورت پس از فضاسازی اسلام ستیز سالهای اخیر که توسط آمریکا و اسراییل و کشورهای اروپایی بر علیه مسلمانان راه افتاده دیگر به نظر می رسد تشکیل چنین اتحادیه ای یک ضرورت برای مسلمانان می باشد.

البته با توجه به اینکه برخی کشورهای اسلامی، همانگونه که قبلا گفتیم، فعلا توسط عوامل دشمنان مسلمانان هدایت می شوند بسیار سخت است که بزودی امیدوار باشیم به چنین روزی برسیم اما قطعا محکم برداشتن قدم اول می تواند در قدم های بعدی به کشورها اسلامی کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала