مکانیزم اینستکس برای تجارت ایران و اروپا کافی نیست

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مکانیزم اینستکس برای تجارت ایران و اروپا کافی نیست
مکانیزم اینستکس برای تجارت ایران و اروپا کافی نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران، گفت: ساز و کار مالی اینستکس تنها بخشی از تجارت بین تهران و کشورهای اروپایی را پوشش می دهد و این کافی نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، عراقچی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت:  قطعا سازوکار مالی اینستکس کافی نیست ولی می‌ تواند بخشی از تجارت میان ایران و اروپا را پوشش دهد. این کافی نیست و نشان‌ دهنده عمل اروپایی‌ ها به 11 تعهداتی که پذیرفته‌ اند، نیست.

واکنش اسرائیل به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس - اسپوتنیک ایران
واکنش اسرائیل به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس

عراقچی همچنین خاطرنشان کرد: از نظر ایران، اجرایی شدن اینستکس عملی کردن بخش کوچکی از تعهدات آنها است تازه عملی هم نشده است بلکه منتظر هستیم به مرحله عملیاتی برسد. ایجاد سازوکار مالی اینستکس با همتاییان اروپایی ایرانی در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی است و تفاهم نامه ای در این زمینه به امضا رسیده است. معاون وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که طی چند روز آینده امکان برگزاری اولین تبادل مالی فراهم شود.

رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ در 8 مه 2018 از خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران و همچنین از سرگیری تحریم های اقتصادی علیه تهران خبر داد. کشورهای اتحادیه اروپا سپس برای جبران خسارات ناشی از اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده و اطمینان از امکان تبادل تجارت نسبت به محدودیت های ایالات متحده اعلام آمادگی کردند. فرانسه، آلمان و انگلستان تصمیم گرفتند كه سازوكاری مشترک برای تجارت با ایران (اینستكس) ایجاد كنند.

در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران از اجرای تعدادی از تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خودداری کرد. در حال حاضر چهار مرحله کاهش تعهدات هسته ای صورت گرفته است، پنجمین گام در اوایل ژانویه پیش بینی می شود.

در عین حال، ایران آماده بازگشت به تعهداتی است که از آن خودداری کرده است، اما تأکید می کند که به محض اینکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای عمل کنند، این کار را انجام می دهد، از جمله این امکان را برای تهران فراهم کنند که ایران بتواند نفت خود را به فروش برساند و تعامل اقتصادی با سایر کشورها انجام دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала