اخراج دو دیپلمات چین به ظن تلاش برای نفوذ به پایگاه نظامی آمریکا

© REUTERS / Hyungwon Kangاخراج دو دیپلمات چین به ظن تلاش برای نفوذ به پایگاه نظامی آمریکا
اخراج دو دیپلمات چین به ظن تلاش برای نفوذ به پایگاه نظامی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه نیویورک از اخراج دو دیپلمات چین به ظن تلاش برای نفوذ به پایگاه نظامی آمریکا در نورفک خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه با استناد به شش منبع نوشت: پاییز گذشته، ایالات متحده به طور مخفیانه دو کارمند سفارت چین را به ظن تلاش برای نفوذ به قلمرو پایگاه نظامی آمریکا در شهر نورفک (ویرجینیا) اخراج کرد.

اعتراض شدید چین به آمریکا به دلیل دخالت در امور داخلی این کشور - اسپوتنیک ایران
اعتراض شدید چین به آمریکا به دلیل دخالت در امور داخلی این کشور

به گفته نیویورک تایمز، وزارت امور خارجه چین و سفارت چین در واشنگتن به درخواست اظهار نظر در این خصوص پاسخ ندادند. همزمان وزارت امور خارجه و دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده نیز از اظهار نظر در این مورد خودداری كردند. این روزنامه بر این واقعیت تأکید دارد که ایالات متحده بیش از 30 سال دیپلمات های چینی را که مظنون به جاسوسی بودند، اخراج کرده است.

به گفته منابع نیویورک تایمز، در اواخر ماه سپتامبر، دو دیپلمات چینی به همراه همسران خود به ایست بازرسی پایگاه آمریکایی که یک مرکز حساس محسوب شده و به عنوان مقری برای تهیه مقدمات عملیات ویژه نیروهای مسلح ایالات است، نزدیک شدند. نگهبان این مقر به کارمندان سفارت چین اجازه داده است که از راه‌بند عبور کرده تا دور بزنند و از محل خارج شوند. اما دیپلمات‌های چینی با عبور از راه‌بند، دور نزده و به مسیر خود ادامه دادند تا اینکه ماشین‌های آتش نشانی، مسیر آنها را مسدود کردند. این روزنامه می‌نویسد: کارمندان سفارت چین اقدامات خود را با عدم درک دستورالعمل‌های نگهبانان به زبان انگلیسی توضیح دادند.

این نشریه مشخص نمی‌کند که دیپلمات های چینی دقیقاً سعی در انجام چه کاری در پایگاه آمریکایی داشتند. طرف آمریکایی گمان می‌کند که هدف از این کار بررسی اقدامات امنیتی و امنیت در پایگاه نورفک بوده است. این روزنامه می‌گوید مقامات آمریکایی بر این باورند که یکی از دیپلمات‌های ذکر شده، کارمند نیروهای ویژه چین است.

نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که وزارت امور خارجه از دیپلمات‌های چینی خواسته است تا از 16 اکتبر هرگونه تماس با مقامات دولتی در کشور میزبان را به آنها اطلاع دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала