کشف هزاران حفره مرموز در اعماق اقیانوس

© AP Photo / ARC Center of Excellence/ Greg Tordaکشف هزاران حفره مرموز در اعماق اقیانوس
کشف هزاران حفره مرموز در اعماق اقیانوس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) در ایالت کالیفرنیا چندین هزار حفره مرموز در بستر دریا پیدا کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Phys.org، دانشمندان موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) در ایالت کالیفرنیای ایالات متحده چندین هزار دهانه حفره مرموز در بستر دریا پیدا کرده اند. منشاء دقیق این حفره های کشف شده ناشناخته است.

بزرگترین حفره ها دارای عرض متوسط 175 متر و عمق 5 متر و لبه های گرد هستند. در کل 5 هزار و 200 از چنین حفره هایی در مساحتی هزار سیصد کیلومتر مربعی کشف شده است. حفره های کوچک به قطر حدود 11 متر و عمق 1 متر می رسند. آنها دارای دیواره های شیب دار هستند و اغلب دراز هستند.

حفره ها و چاله های مشابه در سراسر اقیانوس ها یافت می شوند که اغلب با انتشار متان و سایر مواد حاصل از بستر دریا در ارتباط هستند. این می تواند به بی ثباتی بستر دریا منجر شود، که سازه هایی مانند سکوهای نفتی یا توربین های بادی را تهدید می کند. با این حال، کارشناسان MBARI اثری از متان پیدا نکردند. داده های بدست آمده حاکی از آن است که این سوراخ ها برای 50 هزار سال غیرفعال هستند.

در همه حفره های کوچک سنگ، جلبک دریایی، استخوانها، زباله ها و تجهیزات ماهیگیری یافت می شوند. محققان بر این باورند که این حفره ها اخیراً و تحت تاثیر جریانات دریایی پدید آمده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала