وابستگی به نفت در بودجه 99 کاهش نیافته است

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر بودجه ایران
 بودجه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حدود 220هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ایران اعلام نمود که حدود 220هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود و وابستگی به نفت در بودجه 99 کاهش نیافته است.

وی در ادامه افزود:« بودجه سال 99 از حیث وابستگی به نفت نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، نه‌تنها وابستگی به نفت کاهش نیافته بلکه این وابستگی بیشتر هم شده است.در بحث اعتبارات هزینه‌ای و درآمدهای مالیاتی حدود 107 هزار میلیارد کسری وجود دارد که  جبران این عدد از محل فروش اموال و فروش نفت است.

روحانی: در بودجه 99 تلاش برای عملیاتی کردن اقتصاد بدون نفت ادامه خواهد داشت - اسپوتنیک ایران
روحانی: در بودجه 99 تلاش برای عملیاتی کردن اقتصاد بدون نفت ادامه خواهد داشت

راه‌های دیگری که می‌توان این 107 هزار میلیارد تومان را جبران کنیم شاید فروش اوراق یا برداشت از صندوق توسعه ملی باشد.طبق آنچه دولت به‌عنوان لایحه بودجه به مجلس ارائه کرده است باید 25 درصد از مخارج هزینه‌ای را خارج از مالیات‌های دریافتی جبران کرد.

مهم‌ترین بخشی که در ارقام و اعداد کلان بودجه مشاهده می‌شود میزان توهمی بودن برخی از اعداد است، به‌طور مثال سقف  فروش اوراق نهایتاً  50 هزار میلیارد است که دولت در لایحه بودجه این عدد را 80 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است که این موضوع بدهکار کردن دولت به نسل آینده است.

دولت در تبصره 4 لایحه بودجه پیش‌بینی کرده که 3میلیارد و 245 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کند و البته یک منبع 30هزار میلیارد تومانی دولت برای برداشت از این صندوق پیش‌بینی کرده است که این اعداد نشان می‌دهد که از اهداف تشکیل صندوق توسعه ملی در حال فاصله گرفتن هستیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала