گزارش و تحلیل

آتش زیر خاکستر دشمنی با اسرائیل و آمریکا در کشورهای عربی

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر آتش زیر خاکستر دشمنی با اسرائیل و آمریکا در کشورهای عربی
آتش زیر خاکستر دشمنی با اسرائیل و آمریکا در کشورهای عربی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش یک افسر سعودی به نام "محمد سعید الشمرانی" که برای دوره آموزشی به ایالات متحده رفته بود تعدادی افسران آمریکایی در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در فلوریدا به گلوله بست، شانزده نفر از افسران آمریکایی در این حادثه کشته وزخمی شدند.

نکته قابل تامل در این رفتار آقای الشمرانی این بود که حدود دو ساعت پیش از آن حادثه وی در تویتی از حضور آمریکایی ها در منطقه و کشورش و همچنین حمایت آمریکا از اسراییل و تلاش برای عادی سازی رابطه کشورهای عربی با اسراییل انتقاد کرده بود.

بسیاری از مردم عربستان نیز با او در این ماجرا همراهی کرده بودند و وی را قهرمان دانستند.

ماجرا بنده را به یاد دوران قبل از انقلاب در ایران انداخت.

سعودی ها با فرش هایشان به مسکو آمدند - اسپوتنیک ایران
کمک مالی پادشاه سعودی به خانواده قربانیان حادثه فلوریدا
زمانی که شاه ایران تلاش می کرد با آمریکایی ها رابطه بسیار خوبی داشته باشد و با اسراییلیها هم رابطه برقرار کرده بود.

شاه متصور بود که با ایجاد تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه طبق دستور العمل آمریکایی می تواند جامعه ایران را از ریشه خود جدا کند و ساختار اروپایی و یا آمریکایی به آن بدهد.

مشکل اصلی شاه در این بود که از کودکی در اروپا زندگی کرده بود و به جز با حاشیه خود با ایرانی ها در رابطه نبود و نمی توانست مردم خود را خوب بشناسد.

می توان گفت یکی از دلایل مهم انقلاب در ایران هم سرسپردگی شاه به آمریکا و همکاری اش با اسراییل بود.

چه شاه چه مشاورانش چه حتی کشورهای دیگر متحد با شاه باور نمی کردند به یکباره مردم ایران انقلاب کنند و شاه با سرعت سقوط کند.

امروزه مشاهده می کنیم همین اتفاق در عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی در حال رخ دادن است.، امرا و شاهزادگانی که از بچگی دور از جامعه خود بزرگ شدند تحت تاثیر فضای رسانه ای غربی قرار گرفته اند و باور دارند با حمایت آمریکا و همکاری با اسرائیل می توانند قدرت خود را حفظ کنند.

اینها به دنبال آن هستند تا با فرهنگ سنتی جامعه خود نیز مبارزه کنند و همچنین دیگر تابوی نشست و برخواست با اسراییلی ها را شکسته اند و پیاپی اسراییلی ها را به کنفرانس های خود دعوت می کنند و کنار آنها می نشینند.

آنها متوجه نیستند که جامعه کشورهایشان به هیچ وجه پذیرای چنین رفتارهایی نیست و دیر یا زود چه در مورد تغییرات فرهنگی و چه در مورد تغییرات در سیاست خارجی کشور واکنش نشان خواهد داد.

ماجرای حمله افسر سعودی به افسران آمریکایی نشان می دهد چه قدر افسران و مردم عربستان سعودی حتی از حضور آمریکایی ها در سرزمین خود ناراضی هستند که یکی از آنها حاضر شده زندگی و آتیه خود و خانواده اش را برای این نفرت و یا انزجار به خطر بیاندازد.

بد نیست مقامات سعودی و کشورهای عرب مخصوصا کشورهای عرب خلیج فارس یک تحلیل عمقی از این ماجرا داشته باشند و متوجه شوند علیرغم همه تلاش های آنها هنوز در میان مردمان کشورشان آمریکا و اسرائیل دشمن اول هستند و هر فردی با آنها همکاری کند مورد نفرت مردم قرار می گیرد و اگر مردم با نمایش انزجار خود نتوانند به نتیجه برسد ممکن است یک مرحله بالاتر بروند و به سمت انقلاب بر علیه نظام های حاکم بر کشورهایشان روی بیاورند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала