ایران علی رغم تحریم های آمریکا همچنان به صادرات نفت ادامه می دهند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران علی رغم تحریم های آمریکا همچنان به صادرات نفت ادامه می دهند
ایران علی رغم تحریم های آمریکا همچنان به صادرات نفت ادامه می دهند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جهانگیری گفت که برخلاف تصور آمریکا که قصد داشت صادرات نفت ایران را صفر کند، این کشور همچنان به فروش نفت ادامه می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران گفت: آمریکا تصور می‌کرد می‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند. اما ایران علی‌رغم اینکه حتی همسایگان و دوستان نزدیک بین‌المللی ایران نیز جرأت خرید نفت از ایران را نداشتند و با وجود حداکثر فشار اقتصادی و روانی ایالات متحده و همچنین تحریم هایی که علیه صادرات نفت ما اعمال شده است، ما همچنان نفت خام خود را با استفاده از روش های جایگزین به فروش می رسانیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک دو سال از فشار جدید دولت آمریکا به ایران می‌گذرد اظهار داشت: علی‌رغم همه توافقاتی که در برجام انجام شده بود رئیس جمهور آمریکا به‌بهانه‌های مختلف همه این توافقات را لغو و فشار بی‌سابقه‌ای را به ملت ایران وارد کرد و اعلام کرده است که این تحریم‌ها بیشترین تأثیر را به‌روی ملت ایران خواهد داشت.

جهانگیری وعده داد به زودی منازل زلزله زدگان اخیر ساخته و تحویل آنها می شود - اسپوتنیک ایران
جهانگیری وعده داد به زودی منازل زلزله زدگان اخیر ساخته و تحویل آنها می شود

وی با ابراز اینکه به‌صراحت مقامات آمریکایی از شروع جنگ اقتصادی علیه ایران و ملت ایران صحبت می‌کنند گفت: تصور می‌کردند بر اثر فشار تحریم‌ها و جنگ اقتصادی بتوانند زمینه فروپاشی ایران را فراهم کنند.

جهانگیری اضافه کرد: آمریکا پس از نفت پتروشیمی و شرکت‌های این حوزه و همچنین فلزات و شرکت‌های فولادی و مس را تحریم کرد. همچنین تحریم همه شرکتهای حمل‌ونقل دریایی و بیمه‌های کشتی نیز از دیگر فشارهایی بود که آمریکا برای زمین زدن اقتصاد ایران انجام داد. با همه این شرایطی که در دو سال اخیر آمریکا برای ایران رقم زده، ایران توانسته است سرافرازانه روی پای خود بایستد و بخش عظیمی از این مسئله مربوط به صادرکنندگان کشور است.

وی ادامه داد: درست است که صادرات نفت و درآمدهای ارزی حاصل از فروش آن کاهش یافته اما با وجود این، تولید و صادرات ایران کم نشده و حتی در برخی از بخشها نیز افزایش یافته است و رشد 16درصدی صادرات از نظر وزنی می‌تواند گویای این موضوع باشد.

جهانگیری در پایان با اشاره به تفاهمنامه ایران با اوراسیا اظهار داشت: از سمت اتحادیه اوراسیا بیش از 500 قلم کالا برای معاملات اعلام شد که این کشورها معافیت‌های مالیاتی کالاهای خود به ایران را با تعرفه صفر درنظر گرفتند اما ایران رقمی بالاتر را تعیین کرد. اما باید بتوانیم در این موضوع تعادل ایجاد کنیم تا پس از گذشت چند سال با مشکل از دست دادن بازار کشورهای اوراسیا مواجه نشویم. همچنین روسیه نیز اعلام کرده می‌تواند با توجه به اینکه بازار بزرگی در واردات دارد بازار خود را در اختیار ایران قرار دهد اما مشکل ما نداشتن شرکت‌های بزرگ صادراتی است که باید علاوه بر تشکیل این شرکت‌ها برندهای بزرگ را نیز در داخل ایجاد کنیم تا بتوانیم جایگاه مناسبی در بازار این کشورها داشته باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала