صالحی: اقدام بازرس آژانس را خرابکارانه می‌ بینیم

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر صالحی: اقدام بازرس آژانس را خرابکارانه می‌ بینیم
صالحی: اقدام بازرس آژانس را خرابکارانه می‌ بینیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: اقدام اخیر بازرس آژانس در راستای خرابکاری صنعتی می‌بینیم و مستندات حمل مواد مشکوک توسط بازرس آژانس را در اختیار داریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، ماه گذشته یک بازرس زن آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی هنگام فعالیت در ایران برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: بازرس‌ها به‌ طور کلی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند، مصونیتی مانند آنچه سفرا در زمان مأموریت خود دارند و چنین موضوعاتی در قوانین بین‌ المللی گنجانده شده است، برای مثال اگر یک بازرس ایرانی که در آژانس انرژی اتمی مشغول به کار است در کشور دیگری با مشکلی روبه‌ رو شود، از مصونیت دیپلماتیک برخوردار خواهد بود.

لازم بذکر است بازرسان آژانس باید هنگام ورود به سایت‌‌ های ایران مورد بررسی قرار گرفته و چنین موضوعی در زمان بازدید از تأسیسات هسته‌ ای در سراسر دنیا طبیعی بوده و این قانون تنها مربوط به ایران نمی‌شود. در این چک و کنترلی که انجام شد دستگاه‌ها تشخیص دادند که یکی از بازرس‌ها مواد مشکوکی را حمل می‌کند.

جزئیات جدید از اقدام مشکوک بازرس آژانس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جزئیات جدید از اقدام مشکوک بازرس آژانس

وقتی که از بازرس دراین‌ باره سوال کردند، پاسخ‌ های وی قانع کننده نبود، علاوه بر این مسائل دیگری نیز پیش آمده که جزئیات آن را نمی‌‌توانم بگویم، در نهایت همه این وقایع مستند سازی، فیلمبرداری و صدابرداری شد، ولی به‌دلیل اینکه مصونیت دیپلماتیک داشت نمی‌توانستیم بازرس را نگهداریم، در نتیجه با کمال احترام و رعایت تعهداتی که نسبت به امور بین‌المللی به آنها متعهد شدیم٬ پروتکل‌های دیپلماتیک به‌طور کامل رعایت شد و بازرس نیز برگشت، اما ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراضی نوشته اعلام کردیم که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

به دلیل اینکه در ایران مکانی را برای نگهداری دستگاه‌های معیوب داریم، خیلی از وسایل را از خارج خریداری می‌کنیم، ولی آنها در این وسایل خرابکاری می‌کنند تا در زمان استفاده از این دستگاه‌ها با مشکل مواجه شویم. ما در همین راستا یک نمایشگاهی از خرابکاری‌های صنعتی در سازمان انرژی اتمی داریم.

در رابطه با ماجرای نرم‌ افزاری به‌ نام استاکس‌ نت هم همینطور است، که از طریق آن در صدد ضربه زدن به تأسیسات هسته‌ ای ایران برآمدند و حتی به چند کارخانه پتروشیمی هم آسیب رساندند، اما به صنعت هسته‌ ای آسیبی وارد نشد چراکه به‌ موقع هشدار دریافت شده بود.

آنها بدافزار استاکس‌نت را علیه ما به‌کار گرفتند خرابکاری‌های صنعتی را علیه ما انجام دادند، تجهیزات معیوب را به ما فروختند که در این رابطه هوشیار بودیم و اقدام اخیر بازرس آژانس را در این راستا می‌بینیم و از آژانس خواسته‌ ایم تا تکلیف را در این باره مشخص و مسئله را پیگیری کند که این مسئله در حال پیگیری است٬ آپارو نماینده آژانس به ایران می‌آید و با کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و همکاران دیگر در مورد مباحث مختلف از جمله مسئله بازرس متخلف گفتوگو می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала