گزارش و تحلیل

سرنخ حمله به کنسولگری ایران؛ فراتر از مرزهای این کشور

© REUTERS / Stringerاغتشاشگران عراقی جلو کنسولگری ایران در نجف
اغتشاشگران عراقی جلو کنسولگری ایران در نجف    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماجرای کنسولگری ایران در نجف یک طرحی برون مرزی است.

اغتشاشگران در عراق روز 27 نوامبر  کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف به آتش کشیدند.

آقای سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با شرایط کارکنان کنسولگری ایران در نجف به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

کنسولگری پیش از حمله به طور کامل تخلیه شده بود و تمامی کارکنان به مکان امنی انتقال داده شده بودند، حتی پرونده های موجود در کنسولگری هم خارج شده بود و به همین دلیل هیچ آسیبی به کارکنان و پرونده ها نرسیده، تمامی دیپلمات ها، کارکنان و خانواده های آنها پیش از حمله کنسولگری را تخلیه کرده بودند؛ اما ساختمان کنسولگری متاسفانه آسیب زیادی دیده.

در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران با آقای علاءالدین بروجردی نماینده ی مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفتگو کرد. ایشان در رابطه با این اتفاق اظهار داشتند:

روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه ی اسلامی با مرز بسیار طولانی از یک عمق تاریخی و ویژگی های فرهنگی عمیقی برخوردار است که روز به روز هم در سالهای اخیر گسترش می یابد، جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی را بنا بر دعوت دولت عراق در مقابله با تروریسم تحمیلی بر این کشور و سوریه یعنی داعش ایفا کرد، کشور هایی که از سیر این روابط خوب و رو به رشد ناراحت هستند و آنرا بر خلاف منافع خود می دانند مانند آمریکا و عربستان، پیوسته به دنبال تخریب این روابط بودند و از دیدگاه من پس پرده ی این اتفاق چنین مواضعی وجود دارد که مسئولیت مسئولین امنیتی عراق هست که آنرا بررسی و پیگیری کنند.

علت حملات پیاپی به مراکز دیپلماتیک ایران در عراق چیست؟  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
علت حملات پیاپی به مراکز دیپلماتیک ایران در عراق چیست؟

نماینده ی مجلس شورای اسلامی در رابطه با ماهیت حمله کنندگان به کنسولگری ایران در نجف بیان کرد:

اعتراض مردم عراق  به وضعیت نا بسامان اقتصادی و وضعیت مردم است، این موضوع هم توسط مسئولین عالی رتبه ی عراقی پذیرفته شده، توسط مرجعیت آیت الله سیستانی هم موضع گیری انجام شده این بود که مسئولین با جدیت باید به خواسته ی مردم توجه کنند.

 

در حقیقت ماجرای کنسولگری ایران در نجف هیچ ارتباطی به این معترضین ندارد و یک طراحی برون مرزی است.  

هم دولت عراق رسما این اقدام را محکوم کرد و هم وزیر خارجه ی عراق عذر خواهی کرد. این اقدام قطعا ریشه های برون مرزی دارد که باید پیگیری و مورد برخورد قرار داده شود.

آتش زدن سرکنسولی عزم ایران را بیشتر خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آتش زدن سرکنسولی عزم ایران را بیشتر خواهد کرد

وی در ادامه افزود:

این برخورد اولین حمله به سفارت ها یا کنسولگری های ایران در دیگر کشور ها نبوده، ما این اتفاقات را در لندن و برخی دیگر از شهر ها و کشور های اروپایی شاهد بودیم که عمدتا گروهک منافقین در آن دست داشتند و یا حمله ای که در مزار شریف رخ داد و باعث شهادت تعدادی از نیروهای کنسولگری ما در افغانستان شد.

بنابر این اتفاق نوینی نیست و پیش از این هم رخ داده است. البته دو مورد سفارت عربستان و انگلیس هم در ایران رخ داد که غیر قابل پیش بینی بود و بلافاصله هم عوامل آن دستگیر شدند و متناسب با این اقدامات مجازات شدند.

اما ماجرای نجف با توجه به موضع گیری های بعد از آن و اینکه خبرگزاری متعلق به یکی از کشورهای منطقه هم این اتفاق را به صورت زنده پخش می کرد، نشان می دهد که این اتفاق هدفدار و با برنامه ریزی قبلی صورت گرفته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала