مخالفت روسیه، ایران و چین با بودجه سازمان منع تسلیحات شیمیایی

© AFP 2023 / Lex van Lieshoutمخالفت روسیه، ایران و چین با بودجه سازمان منع تسلیحات شیمیایی
مخالفت روسیه، ایران و چین با بودجه سازمان منع تسلیحات شیمیایی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز چهارشنبه نتوانستند بودجه سازمان در سال ۲۰۲۰ را تصویب کنند.

به گزارش اسپوتنیک، تصمیم گیری برای بودجه را به منظور مشورت به ۲۴ ساعت دیگر موکول کردند.  روسیه، چین و ایران با مفاد سند موافقت نکردند. بحث و بررسی مسئله در چارچوب ۲۴ مین کنوانسیون دولتهای عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی است که این هفته در لاهه برگزار می شود.

الکساندر شولگین، نماینده دائم روسیه در این سازمان ضمن سخنرانی در مقابل نمایندگان بیان داشت: « بودجه درواقع نوعی گردش خون است که بدون آن نه عملکرد سازمان امکان پذیر است نه اجرای برنامه های مرتبط نه دستیابی به اهداف تعیین شده.روسیه اهمیت روند بودجه را می داند. ما در هیچ صورتی نمی خواهیم که سازمان را بدون پول برای اجرای کارهایش بگذاریم. ما قاطعانه مخالف روش های غیر سودمند و درآمدهایی هستیم که وقتی دولت های عضو آنها را وظایف مالی مربوط به فعالیت می نامد و از چارچوب وظایف حقوقی کنوانسیون خارج است.»

طرف روسی همچنین مخالف است که در بودجه همزمان هزینه های فعالیت های متعارف و غیر متعارف سازمان نوشته شده است. در وهله اول فعالیت گروه بازرسی و تحقیق است که حق دارند افرادی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی مسئول بدانند. به عقیده روسیه تصمیم مربوط به اتهام زنی که در سال ۲۰۱۸ به تصویب رسید، نامشروع است و یک تجاوز مستقیم به حق الزامات منحصر به فرد شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می گردد.

ضمنا روسیه خواستار بازگشت باقی مانده پول های هزینه نشده به کشورهاست. شولگین توضیح داد: « هر اختصاص پول باید با توافق اعضای سازمان و حتی بر پایه مشورت صورت گیرد، این حق مالی سازمان ماست. ما تنها خواستار اجرای آن هستیم.»

علاوه بر طرف روسی، چین و ایران نیز  از حمایت طرح بودجه امتناع کرده و خواستار مشورت و گفتگو با هدف جستجوی راه حل قابل قبول و متقابل شدند

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала