رسانه آمریکایی: ایران سال آینده می تواند خرید تسلیحاتی خود را شروع کند

© AP Photo / Ebrahim Norooziرسانه آمریکایی: ایران سال آینده می تواند خرید تسلیحاتی خود را شروع کند
رسانه آمریکایی: ایران سال آینده می تواند خرید تسلیحاتی خود را شروع کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران که برای 5 سال وضع شده بود به پایان می رسد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه بلومبرگ با اشاره به انقضای بند تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه 2231 در اواخر سال آینده میلادی، نوشته است واشنگتن با خروج از برجام، امکان ممانعت از خریدهای تسلیحاتی ایران از روسیه و چین را از خود سلب کرده است و خود را در برابر احتمال خرید تسلیحاتی ایران از روسیه و چین، در موضع ضعف قرار داده است.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه 2231 که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (مهر ماه 1399) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

آمریکا احتمال می دهد که ایران به زودی خرید تسلیحاتی از روسیه و چین انجام دهد - اسپوتنیک ایران
آمریکا احتمال می دهد که ایران به زودی خرید تسلیحاتی از روسیه و چین انجام دهد

به ادعای بلومبرگ، ایران در حال حاضر برای خرید جنگنده‌های «سوخو-30»، هواپیمای آموزشی «یاک-130»، تانک‌های «تی-90»، سامانه پدافندی «اس-400» و سامانه دفاع ساحلی «باستیون» با روسیه در حال مذاکره است. این پایگاه همچنین احتمال داده است که ایران خواهان خرید جنگ‌افزارهای چینی هم باشد.

این پایگاه نوشته است که دولت آمریکا در تلاش است تا حمایت دیگر کشورها را برای تمدید ممنوعیت خریدهای تسلیحاتی ایران، جلب کند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیرا مدعی شد که دستیابی ایران به تسلیحات پیشرفته، به بروز «آشوب» در غرب آسیا منجر می‌شود. خروج آمریکا از برجام موجب شده تا اعضای شورای امنیت از درخواست واشنگتن برای تمدید این ممنوعیت حمایت چندانی نکنند. نه تنها روسیه و چین به عنوان دو دارنده امکان وتو و فروشنده بالقوه سلاح به ایران از این طرح حمایت نمی‌کنند، بلکه آمریکا حتی احتمالا نمی‌تواند روی رأی مثبت فرانسه و انگلستان هم حساب کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала