آژانس از گمانه زنی های برنامه هسته ای ایران جلوگیری می کند

© IAEAآژانس از گمانه زنی های برنامه هسته ای ایران جلوگیری می کند
آژانس از گمانه زنی های برنامه هسته ای ایران جلوگیری می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس بین المللی انرژی اتمی از گمانه زنی ها در مورد ارتباط اورانیوم اعلام نشده در ایران با سلاح های هسته ای جلوگیری می کند.

به گزارش اسپوتنیک، در روز پنجشنبه كورنل فروتا مدیر عامل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در كنفرانس مطبوعاتی در وین آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: اجتناب از گمانه زنی ها در مورد تهدید احتمالی ساخت سلاح های هسته ای به دلیل کشف اورانیوم دست ساز در یک سایت اعلام نشده در ایران را ضروری می داند.

کشف ذرات اورانیوم توسط آژانس انرژی اتمی در ایران - اسپوتنیک ایران
کشف ذرات اورانیوم توسط آژانس انرژی اتمی در ایران

فروتا در پاسخ به این سؤال که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئله شناسایی اورانیوم را تهدیدی برای ساخت سلاح هسته ای می داند، به خبرنگاران گفت: من قطعاً از ارزیابی این وضعیت خودداری خواهم کرد تا زمانی که از ایران پاسخ شفافی دریافت کنیم. ما در کار خود حدس نمی زنیم بلکه می خواهیم بی طرفانه باشیم. در این رابطه، ما اصرار داریم در این زمینه به همکاری پویا بپردازیم و منتظر جواب سوالاتی باشیم که آژانس خواستار شفاف سازی از ایران شده است. وقتی ما چنین اطلاعاتی را داشته دریافت کنیم، ما آماده خواهیم بود تا درباره این موضوع به شورای حکام خبر دهیم. به گفته وی، در حال حاضر این موضوع مربوط به کامل بودن اجرای اظهارنامه ایران تحت توافق نامه پادمان است.

به گفته فروتا، تیم خبرگان آژانس به سرپرستی معاون مدیر کل آژانس هفته آینده برای روشن شدن این موضوع به ایران می روند. فروتا گفت: جلسه‌ای که ما اعلام کردیم بخشی از گفتگوی عادی ما با ایران خواهد بود.

کارشناسان و مدیران ارشد آژانس در آن جلسه خواهند بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی قبلاً گزارش داده بود که اثری از اورانیوم انسانی در یک تاسیسات اعلام نشده در ایران پیدا کرده است، اما تهران اطلاعاتی اضافی ارائه نکرده است. در همین راستا، طرفین هفته آینده مذاکراتی راجع به این موضوع انجام می دهند. در همسن مورد مدیرکل آژانس از ایران خواست تا با آژانس همکاری کند تا هرچه سریعتر این موضوع حل شود و همچنین توافق نامه پادمان و پروتکل اضافی را عملی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала