گزارش و تحلیل

از پاریس تا تهران: برای احقاق حق باید اغتشاشگران را از میان خود بیرون کنید

© REUTERS / Social Mediaجزئیات بیشتر از اعتراضات به گرانى بنزين در ایران
جزئیات بیشتر از اعتراضات به گرانى بنزين در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از چیزهایی که ایرانی ها خیلی دوست دارند الگو گرفتن از دیگر کشورها مخصوصا کشورهای اروپایی است و ظاهرا این بار هم از فرانسوی ها الگو گرفته اند و برای اعتراض به گرانی سوخت به خیابان ها آمده اند.

هیچ کس نمی تواند در مورد خواسته مردم و اعتراض آنها به مسایل و مطالبات به حق خود معترض شود و حتی مشاهده کردیم در سخنان رهبری هم وی به شرایط سخت معیشتی مردم اشاره کردند که نشان می دهد ایشان نیز متوجه این ماجرا هستند و قطعا وقتی که مقامات دولتی تصمیم به افزایش قیمت سوخت گرفته بودند این مساله یعنی واکنش مردم را مد نظر داشته اند.

قطعا آنها مجبور بودند میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنند وگرنه بر اساس هیچ منطقی هیچ دولتی با شرایط فعلی منطقه و شرایط اقتصادی داخلی و نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی آید چنین تصمیمی بگیرد، حد اقل منتظر می ماندند سه ماه دیگر انتخابات تمام شود بعد چنین تصمیمی بگیرند.

واکنش رهبر ایران به اتفاقات اخیر در ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش رهبر ایران به اتفاقات اخیر در این کشور
نکته قابل تامل در اعتراضات مردمی این است که اگر مردم برای احقاق حقوق معیشتی خود اعتراض کنند کسی نمیتواند به آنها چیزی بگوید و این حق برای آنها در قانون اساسی هم در نظر گرفته شده اما اگر به یکباره برخی از این اعتراضات بخواهند سوء استفاده کنند آنوقت ماجرا فرق می کند و می تواند از یک جریان مطالبه به حق مردمی به یک جریان آشوبگر تبدیل شود و با آن برخورد شد.

در همه جای دنیا این اتفاق پیش می آید که برخی سود جویان وفرصت طلبان به اشکال مختلف از اعتراضات مردمی سوء استفاده و بهره برداری می کنند.

برخی ممکن است اقدام به سرقت اموال عمومی نمایند و برخی دیگر اعتراضات را به سمت و سوی بو دار بکشانند.

اگر معترضین می خواهند اعتراضاتشان شنیده شود و از اعتراضات خود نتیجه بگیرد باید تدابیری اتخاذ نمایند که جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرند.

به عنوان مثال در فرانسه همه معترضین اقدام به پوشیدن جلیقه های نجات ماشین های خود، موسوم به جلیقه های زرد کردند، و اعتراضات خود را محدود به مساله افزایش مالیات بر سوخت کردند.

در ابتدا آنجا نیز برخی تلاش کردند از اعتراضات سوء استفاده کنند و اقدام به تخریب اموال عمومی و سرقت کنند و یا اعتراضات را به خشونت بکشند.

آنها در میان خودشان کمیته هایی تشکیل دادند که کار نظارت را انجام می داد و اجازه نمی داد که اعتراضات از اهداف خود خارج شود.

به این ترتیب می بینیم که قدم به قدم دولت فرانسه خواسته های معترضان را اجرا کرد واعتراضات برای بیش از یکسال ادامه یافت و معترضان نه فقط به خواسته خود مبنی بر لغو مالیات اضافه بر سوخت رسیدند بلکه به برخی دیگر از خواسته های خود رسیدند و شتاب دولت فرانسه در اجرای طرح های خود کاهش یافت.

عصبانیت مردم را نباید نادیده گرفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عصبانیت مردم را نباید نادیده گرفت
سخنان اخیر مقام معظم رهبری و آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه نشان می دهد که تصمیم گیری در باره افزایش قیمت سوخت بسیار سخت بوده، به استناد گفته رهبری وی تلاش کرده در این زمینه تصمیم نگیرد و سران قوا را بر آن داشته که با کارشناسان متخصص مشورت و طبق گفته آقای رئیسی در جلسه سران قوا اعتراضاتی هم به این تصمیم وجود داشته اما در نهایت این تصمیم اتخاذ شده.

قطعا مسئولینی که چنین تصمیمی را گرفتند پیش بینی می کردند که مردم اعتراض خواهند کرد.

یکی از مسایلی که وجود دارد این است که این اعتراضات مردمی خودجوش بوده و هیچ سازماندهی و رهبری ای برای آن وجود ندارد و معترضین باید توجه داشته باشند که برخی ممکن است بخواهند موج سواری کنند و از این اعتراضات به نفع منافع سیاسی خود استفاده کنند و معترضین باید توجه داشته باشند که گول این افراد را نخورند.

برخی افراد خارج نشین هستند که آنطرف آب با پول دشمنان زندگی های کذایی برای خود ایجاد کرده اند و برای دریافت پول بیشتر از دشمنان ایران مدعی می باشند که در داخل ایران طرفدار دارند در حالی که این ماجرا به هیچ وجه صحت ندارد و اینها هیچ ربطی به اعتراضات ندارند.

برای اینکه این افراد بتوانند حق حساب خود را دریافت کنند برخی از عوامل خود را به میان اعتراض کنندگان می فرستند و شعارهایی سر می دهند و بعد برخی جوانان جوگیر می شوند و طوطی وار بدون فکر کردن این شعارها را تکرار می کنند بدون اینکه متوجه باشند که آنطرف یکی با گوشی موبایل در حال ضبط کردن است تا این شعارها را به آنطرف آب بفرستد و بفروشد و با موج سواری روی دوش تعدادی معترض که از همه جا بی خبر هستند پول دریافت کنند.

به نظر می رسد اگر اعتراضات از چهارچوب صحیح خود خارج نشود قطعا معترضین ممکن است بتوانند به نتیجه ای برسند اما اگر معترضین توجه نکنند و اجازه دهند اغتشاشگران و سوء استفاده گران میان آنها نفوذ کنند قطعا اعتراضات آنها به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала