مصر علی رغم تهدیدهای آمریکا، همکاری با روسیه را متوقف نخواهد کرد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر مصر علی رغم تهدیدهای آمریکا، همکاری با روسیه را متوقف نخواهد کرد
مصر علی رغم تهدیدهای آمریکا، همکاری با روسیه را متوقف نخواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر پیشین مرکز مطالعات استراتژیک وزارت دفاع مصر اظهار داشت که کشورش از همکاری نظامی و فنی با مسکو امتناع نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مصر مدتهاست سیاست تنوع بخشی منابع اسلحه را دنبال کرده و تنها در سالهای اخیر همکاری در این راستا را با کشورهای مختلف گسترش داده است. ژنرال جمال مظلوم، مدیر پیشین مرکز مطالعات استراتژیک وزارت دفاع مصر در این راستا اظهار داشت که علی رغم تهدیدات واشنگتن، مصر از همکاری نظامی و فنی با مسکو امتناع نخواهد کرد.

روسیه چندین جنگنده سوخو-35 به مصر تحویل می دهد - اسپوتنیک ایران
روسیه چندین جنگنده سوخو-35 به مصر تحویل می دهد

پیش از این وال استریت ژورنال گزارش داده بود که پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریكا در نامه‌ای مشترک به مقامات مصر درباره خطرات تحریم‌ها در صورت دستیابی این کشور به جنگنده‌های روسی سو-35 هشدار دادند.

مدیر پیشین مرکز مطالعات استراتژیک وزارت دفاع مصر اظهار داشت: مصر از همکاری نظامی و فنی با روسیه عقب نشینی نخواهد شد. مصر از زمان حسنی مبارک تصمیم گرفته است تا منابع تسلیحاتی خود را متنوع کند و در زمان سیسی چنین سیاستی تنها گسترش یافت. واشنگتن با توجه به اهمیت استراتژیک مصر نمی تواند بدون این کشور کاری انجام دهد و از نیاز به حفظ روابط خوب با قاهره آگاه است.

ژنرال مظلوم تصریح نمود: مقامات مصر به دنبال ایجاد روابط دوجانبه یکسان با شرکای خود هستند و بر خلاف ایالات متحده ، نظرات و منافع سیاسی خود را بر کسی تحمیل نمی‌کنند. به نظر من در طولانی مدت، واشنگتن به دنبال مسدود کردن روسیه از نظر اقتصادی و سیاسی است. به همین دلیل می‌خواهد جلوی صادرات اسلحه روسیه را بگیرد تا مانع توسعه و نوسازی آن شود. علاوه بر این، همکاری نظامی و فنی بین روسیه و مصر روابط در سایر زمینه‌ها را تقویت می‌کند که البته این به نفع آمریکایی‌ها نیست.

وی افزود که روسیه می تواند با توسعه همکاری های فنی و نظامی نه تنها با مصر بلکه با سایر کشورهای منطقه زیر پای آمریکا را خالی کند. ایالات متحده با نگرانی بسیار زیادی شاهد توسعه چنین همکاری‌هایی است. در واقع، در منطقه کشورهایی وجود دارند که کاملاً بر ایالات متحده متمرکز شده‌اند، اگر همکاری نظامی مصر و روسیه آنها را وادار به تغییر این سیاست کند، چه می‌شود؟

لازم به ذکر است که اطلاعاتی مبنی بر اینکه روسیه و مصر قراردادی را برای ارائه جنگنده‌های سو-35 به قاهره امضا کرده‌اند در ماه آوریل در روزنامه کامرسانت منتشر شد، اما این اطلاعات به طور رسمی تأیید نشدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала