گزارش و تحلیل

مرگ مشکوک رهبر "کلاه سفیدها" در استانبول

© AP Photoمرگ مشکوک رهبر "کلاه سفیدها" در استانبول
مرگ مشکوک رهبر کلاه سفیدها در استانبول   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از مرگ جیمز لامژرار 48 ساله، افسر سابق انگلیسی، بنیانگذار "کلاه سفیدها" روز دوشنبه در استانبول چه خواهد شد؟

اسپوتنیک: در نگاه اول، امور باید طبق معمول پیش بروند. رائد الصالح رهبر رسمی کمیته دفاع غیرنظامی سوریه ( نام رسمی کنونی "کلاه سفیدها" چنین است) در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین اظهار داشت: جیمز دوست واقعی بود و رفتن او ضایعه بزرگی است. اما مرگ وی به این معنی نیست که فعالیت "کلاه سفیدها" متوقف خواهند شد، ما ادامه خواهیم داد."

گاردین به صراحت می گوید چه کسی "کلاه سفیدها" را ایجاد کرده و آنها را تامین مالی می کند. جیمز لامژرار سازمان "می دی رسکیو" را ایجاد کرده است، بنیادی که داوطلبان را از سوریه به جنوب ترکیه منتقل می کرد تا آنها آموزش مناسب را در آنجا ببینند. این سازمان همچنین به این داوطلبان کمک های مالی ارائه می داد. داوطلبان، "دفاع مدنی سوریه" را تشکیل دادند که با نام "کلاه سفیدها" برای عموم مردم شناخته شد. اکنون آنها از سازمان ملل متحد و همچنین از اهدا کنندگان خارجی از جمله از انگلیس، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند کمک دریافت می کنند. و نیز از ایالات متحده و از صندوق توسعه قطر.

با چنین لیست درازی از حامیان مالی، این تیم می تواند واقعاً متوجه از دست دادن یک رزمنده نشود، به خصوص بعد از اینکه مستند درباره این سازمان اسکار را در سال 2017 دریافت کرد و این سازمان برای یک جایزه صلح نوبل معرفی شد. علاوه بر این، رسانه های غربی در حال حاضر تلاش می کنند نقش جیمز لامژرار را در فعالیت های "کلاه سفیدها" ، شهروند انگلیس، بیگانه برای سوریه و ترکیه، کم جلوه دهد. بنا براین له موند فرانسه تخصیص کمکهای جدیدی برای "کلاه سفیدها" را اعلام می کند: " اینک خصومت شدید مسکو و دمشق با سازمان" کلاه سفیدها" در 22 اکتبر با اعلام اعطای کمک 4.5 میلیون دلاری اضافی به این نجاتگران داوطلبانه زندگی بشر تقویت شد."

با این حال، حتی رهبر "کلاه سفیدها"، رائد الصالح، اذعان می کند که برخی از کارمندان وی قبل از نجات زندگی دیگران مشغول کشتن مردم بودند، آنها در ردیف شبه نظامیان ضد اسد قرار داشتند. الصالح در سال 2016 به مجله آلمانی اشپیگل گفت: "تعداد بیشتری از جوانان به سازمان ما پیوسته اند ، که قبل از آن در جنگها شرکت کردند." کلاه سفبدها" همه کارها را فقط به صورت داوطلبانه انجام می دهند. من حتی یک مورد را به یاد ندارم که یک کلاه سفید به رزمندگان بازگشته شده باشد."

اسد: سرویس های غربی عامل مرگ بنیانگذار سازمان کلاه سفیده ها هستند - اسپوتنیک ایران
اسد: سرویس های اطلاعاتی به رهبری سیا مسئول مرگ بنیانگذار سازمان کلاه سفید ها هستند

با در نظر گرفتن مبالغ دریافتی برای فعالیت های گویا خیرخواهانه "کلاه سفیدها" عدم تمایل به بازگشت به صفوف متعارضان را می توان با دلایل صرفاً مالی توضیح داد. نشریه آمریکایی Mint Press با استناد به وب سایتهای دولتی ادعا می کند که دانمارک 3.2 میلیون دلار به "کلاه سفیدها" حواله کرده است، هلند 4.5 میلیون دلار به آنها داده و همین مبلغ از ایالات متحده دریافت شده است. فقط ژاپن، متحد غرب، تصمیم گرفت میزان کمک های خود به "کلاه سفیدها" را افشا نکند. در ازای این پول ها، "کلاه سفیدها" طبق گفته های خودشان 114 هزار نفر را نجات دادند، منتها هیچ ناظر مستقلی این نجات ها را ندیده است. همه آنها طرفدار خط "تغییر رژیم" هستند که جهان غرب در سوریه آنرا اجرایی می کند و این امر بی طرفی سیاسی اعلام شده از سوی "کلاه سفیدها" را بی اعتبار می کند.

Mint Press همچنین خاطرنشان می کند که در حال حاضر لیستی از سازمان هایی که از طریق آنها ایالات متحده و قطر پولدار برای تأمین مالی "کلاه سفیدها" دست به اقدام زده اند، ظن ها را افزایش می دهد. "قطر تأیید کرده است که "کلاه سفیدها" را از طریق صندوق مستقل پیشرفت و نیز توسط با اصطلاح هلال احمر قطر تأمین می کند. در مورد قطر، شواهدی وجود دارد که تعدادی از سازمانهای افراطی، از جمله جبهه النصره و احرار الشام (ممنوع شده در بسیاری کشورها) و همچنین بسیاری از گروه های کوچکتر تروریستی دیگر را تامین پولی می کند.

Mint Press که نویسندگان زیادی در خاورمیانه و به طور کلی در زمینه مسائل عربی دارد، اشاره می کند که همه این حقایق و مصاحبه های بسیاری این امر را می کنند: بیانیه الصالح رهبر "کلاه سفیدها" مبنی بر اینکه آنها جان ها را نجات می دهد "صرف نظر از از ایمان و اعتقادات سیاسی - دروغ است. بسیاری از حقایق حضور منفعلانه "کلاه سفیدها" در اعدام های عمومی توسط شبه نظامیان ثبت شده است. علاوه بر این، در تمام فیلم های موجود، "کلاه سفیدها" هرگز سعی در نجات قربانیان اعدام و شکنجه نمی کنند، و غالباً از عذاب آنها به همراه جمعیت شاد می شود.

از میان جنجال ها مربوط به "کلاه سفیدها" این داستان هست وقتی به خالد الصالح یکی از "کلاه سفیدها" كه از سوریه خارج شد به دلیل کشف تصاویری از تروریست ها و جزوه های حاوی تبلیغات جهادی آنها در تلفن هوراه وی توسط سرویس های ویژه آلمان، به ورود به آلمان را منع کردند. اشپیگل گزارش مربوطه داد و خبرنگار شان در "تخلیه" خالد الصالح از سوریه شرکت کرده است.

خالد در مصاحبه با اشپیگل توضیح داد: "در تلفن من، مانند گذشته من همه چیز را می توان یافت."

این را می توان در مورد کل سازمان "کلاه سفیدها" گفت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала