واکنش مسکو به کشف ذرات اورانیوم در یک سایت اعلام نشده ایران

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه
اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد دامن زدن به هیستری سیاسی به خاطر کشف ذرات اورانیوم در یک سایت اعلام نشده ایران کار درستی نیست.

به گزارش اسپوتنیک، ریابکوف گفت:" بله، ما البته با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آشنا شده ایم"..."اما باید به ایرانیان و دبیرخانه آژانس امکان داد وضع را بطور کامل روشن کرده و به سوالات مشخص پاسخ های مشخص بدهند".

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن بر حذر داشتن سوء استفاده ها از این قضیه از جمله از سوی ترویکا اروپایی در سطح وزیران خاطرنشان ساخت "در گذشته وضعیت های مشابه و حتی جدی تری در محیط آرام و تخصصی و بدون تنش حل شده بودند".

ریابکوف افزود:" ما معتقدیم اکنون دامن زدن به هیستری سیاسی بر سر کشف ذرات اورانیوم تغییر شکل یافته در تأسیسات تورقوزآباد کار درستی نیست و به منزله بازتاب خط مشی متشنج کردن عمدی اوضاع در اطراف ایران و کل منطقه خلیج فارس است. مهم ترین نکته این است که ما راه های مشخص جهت ایجاد فرصت برای فعالیت دیپلماتیک پیشنهاد می کنیم".

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران تا به حال  چهار بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده است و هر بار به اروپائیان فرصت داده که در طول 60 روز به انجام تعهدات خود بازگردند.

 حسن روحانی رئیس جمهور ایران چندی پیش  اعلام کرد: تهران استفاده از سانتریفیوژهای بیشتر در تأسیسات فردو برای غنی سازی اورانیوم در چارچوب گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала