معمای مرد یخی + عکس

© AFP 2023 / Jean-Philippe Ksiazekر کوه های آلپ
ر کوه های آلپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان آخرین مسیر حرکت «مرد یخی اوتسی» را محاسبه کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله «پلوس وان»، محققان دانشگاه گلاسکو آخرین مسیر حرکت «مرد یخی اوتسی» را محاسبه کردند.

اوتسی - مومیایی طبیعی خوب به‌جاماندهٔ مردی‌است که حدود 5300 سال پیش زندگی می کرد. نماینده آخرین نوع از انسان های باستانی  بر اثر جراحت درگذشت و در کوهستان یخ زد. همراه او تکه هایی از لباس و وسایلی که «اوتسی» در زمان حیات خود استفاده می‌کرد پیدا شد- تبر مسی، تیر و کمان و وسایلی برای روشن کردن آتش. در کنار اوتسی، باقیمانده جانوران وحشی آن دوران یافت شد. اوتسی گوشت خام تغذیه می کرد که بر سلامتی او تأثیر گذاشته بود.

​اوتسی یا مرد یخی در سال های 3100-3350 قبل از میلاد می‌زیسته است. قد او 165 سانتیمتر و وزنش حدود 50 کیلو بوده است. اوتسی در سن 46-45 سالگی درگذشت و بلافاصله یخ زد.

​محققان به این نتیجه رسیدند که آخرین 33 ساعت زندگی اوتسی، در دره «شناستالی» گذشته است.

این پیکر یخ‌زده در 1991 در یخ‌رود شنالشتال در کوه‌های آلپ اوتسال در نزدیکی هاوبسلابیوخ در مرز میان اتریش و ایتالیا یافت‌شد. نام او را از اوتسال همان منطقه‌ای که وی را یافتند گرفته‌شده‌است. او کهن‌ترین مومیایی طبیعی یافت‌شده در اروپاست.

بررسی‌های انجام‌شده روی جسد نشان داد که او از انگل روده‌ای رنج می‌برده‌است، مشکل کبد داشته‌است و رنگ چشم‌ها و مویش تیره بوده است.او دارای ردایی از جنس سبزه و جلیقه و پای‌افزار چرمی بوده‌است. کفش‌ها ضدآب و پهن بودند و این پهنا برای راه رفتن بر روی برف‌ها مناسب می‌نمود و جنسش نیز به گیاه بود که به شکل حصیر درآورده بود. یک لایه چمنی نرم دور پاها را گرم نگه می‌داشته‌است.

در سپتامبر 2016 دانشمندان با استفاده از سی‌تی اسکن توانستند با موفقیت صدای این مرد عصر حجری را بازسازی کنند. آنها با موفقیت توانستند از تارهای صوتی مومیایی، گلو و دهان وی یک مدل دیجیتالی تهیه کنند. با تمام این اطلاعات به دست آمده دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که صدای این مومیایی در مقیاس نرمال و طبیعی صدای یک مرد امروزی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала