تراژدی تولدهای تقویمی و صف طولانی سزارین +عکس، ویدئو

© Fotolia / Massimhokutoنوزاد
نوزاد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احتمال صف‌های طولانی و هجوم مادران باردار برای سزارین در تاریخ ۹۸/۰۸/۰۸ در برخی بیمارستان‌ها در ایران خبرساز شده است.

به گزارش اسپوتنیک، سال‌هاست بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای تولد نوزادان‌شان در تاریخ‌های خاص و لاکچری برنامه‌ریزی می‌کنند. این اتفاق هر ساله در تاریخ‌های خاص تقویمی، با صف‌های طولانی مادران برای سزارین در برخی بیمارستان‌های دولتی و بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی بدون در نظر گرفتن سلامتی نوزاد به چشم می‌خورد. این اقدام عجیب ضمن اینکه با واکنش‌های بسیاری از مسئولان در حوزه سلامت همراه شده است، موجب واکنش بسیاری از کاربران در فضای مجازی نیز شده است.

معاون کل وزارت بهداشت ایران از افزایش زایمان سزارین در برخی تاریخ‌های خاص در بیمارستان‌های خصوصی انتقاد کرده و گفت: «بیشترین تکامل مغزی جنین در چند هفته آخر حاملگی است و این درحالیست که در کشور ما به طور میانگین در ۳۸ هفتگی سزارین انجام می‌شود و به این ترتیب جنین، دو هفته از رشد مغزی محروم می‌شود. همچنین در صورت تمایل والدین به تولد نوزاد در تاریخی خاص یا روزهای مناسبتی، به دلیل سزارین زودرس، نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این خود مادر نیز دچار عوارض متعدد جراحی، بیهوشی و طبی می‌شود.»

View this post on Instagram

A post shared by مهدی اسماعیل تبار (روان‌شناس) (@dr_esmaeiltabar) on

کاربران از مدهای مختلف لاکچری بازی نوزادی همچون جشن تعیین جنسیت، جشن اسم‌‌گذاری، جشن دندونی، جشن پوشک و موارد دیگر نام می‌برند و آن را جاهلیت مدرن می‌خوانند. آنها تاریخ تولد لاکچری را عاملی برای فخرفروشی می‌دانند و این اتفاق را ریشه در سطح پایین فرهنگ در میان برخی خانواده‌های ایرانی که حتی برای این کارها رقابت می‌کنند و سلامت نوزادان‌شان را فدای تاریخ رند می‌کنند، می‌دانند.

بسیاری از کاربران مقصر اصلی این ماجرا را مسئولین بیمارستان‌هایی می‌دانند که با این خانواده‌ها همکاری می‌کنند. آنها سطحی‌نگری خانواده‌ها و تلاش آنان را برای تاریخ تولد لاکچری نوزادشان‌ را که سلامت او را به خطر می‌اندازد، ظلم می‌دانند.

View this post on Instagram

A post shared by باشگاه خبرنگاران جوان | YJC (@yjc.news) on

عده‌ای از کاربران با نگاه طنز عنوان می‌کنند ‎تاریخ تولد لاکچری هیچ مزیتی ندارد و حتی قابل فروش هم نیست که بتوان آن را در آینده فروخت و کودک از لحاظ مادی تامین شود. گروهی از کاربران نیز از رایج شدن این رفتارها در ایران متعجب هستند و از هجوم مادران برای سزارین در سال آینده و در تاریخ ۹۹/۹/۹ ابراز نگرانی می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала