گزارش و تحلیل

اسرائیل و تحریم های ضد ایرانی: «ما مشاوره می دهیم!»

© Depositphotos.com / Romayanu.gmail.comاسرائیل و تحریم های ضد ایرانی
اسرائیل و تحریم های ضد ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آيا اسرائیل تنها ایده های تحریم علیه ایران را با آمریکا به اشتراک می گذارد یا نقش مشخص تری در این بازی ایفا می کند؟

۲۸ اکتبر وزیر دارایی آمریکا در سفری که به اسرائیل داشت، اعلام کرد که ایالات متحده کمپین فشار حداکثری بر ایران را ادامه می دهد. 

این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد که اسرائیل «ایده های مشخصی» را برای افزایش اعمال فشار بر ایران با آنها در میان گذاشته است.

بیانیه ی وزیر دارایی ایالات متحده این شبهه را در ذهن ایجاد می کند که آیا سیاست آمریکایی به طور مستقل می تواند در خصوص تحریم ها علیه ایران تصمیم بگیرد یا خیر؟

سایمون تسیپیس، تحلیل گر سیاسی اسرائیلی، کارشناس امنیت خاور میانه در پژوهشکده تحقیقات امنیت ملی در تل آویو، استاد علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک از چگونگی نفوذ و تاثیر اسرائیل بر تحریم های آمریکایی علیه ایران توضیح می دهد:

من فکر می کنم که لابی اسرائیلی در واشنگتن ، تاثیر و نفوذ قابل توجهی بر مسئله ی به خصوص و ویژه ای چون تحریم های علیه ایران ندارد. این لابی با توجه به دیدگاه هایش نسبت به تحریم های علیه ایران تقسیم بندی شده است. البته این موضوع دیگری است که در اینجا جای بحث ندارد. اما به نظر من همانطور که پیشتر ذکر کردم لابی یهودی، تاثیر ویژه ای بر تحریم های علیه ایران ندارد.

اگر لابی یهودی تاثیر ویژه بر تحریم ها ندارد، پس نقش اسرائیل در افزایش تحریم ها چیست؟

این کارشناس توضیح می دهد: اما در خصوص اینکه آیا اسرائیل نقشی در فشارهای علیه ایران دارد، باید بگویم که بله! اولاً سیاستی که ایران در ماه های اخیر در پیش گرفته است، تا حد زیادی تهاجمی و پرخاشگر است. مانند اقداماتی که در تنگه هرمز انجام می دهد. ایران می داند که بسیاری از کشورها نمی توانند اقدامات نظامی علیه شان ترتیب دهند یا حمله کنند. و البته هر چه ایران بیشتر روحیه تهاجمی در پیش بگیرد به همان اندازه ایالات متحده هم رفتار متقابل خواهد داشت. بنابراین هدف آمریکا و اسرائیل یکی بوده و برای هر دو دولت مهم است. چرا؟ در خصوص اسرائیل همه چیز روشن است. ایران، اسرائیل را به طور رسمی، آشکارا و مشخص به حمله نظامی تهدید می کند. دولت کنونی ایران و دولت قبلی یعنی رئیس جمهور احمدی نژاد به طور واضح و بدیهی بیان داشتند که باید اسرائیل را نابود کرد. پس در خصوص سیاست اسرائیل همه چیز روشن است. از آنجایی که ایران این اواخر چنین رفتار پرخاشگرانه ای را با کشورهای حاشیه خلیج فارس در پیش گرفته است، به خصوص در ارتباط با عربستان سعودی که هر دو خود را دشمن یکدیگر می شمارند و با توجه به این مسئله که عربستان سعودی، منبع اصلی حامل انرژی ایالات متحده به حساب می آید، پس ایران برای ایالات متحده نیز یک تهدید جدی در زمینه امنیت و منابع ملی محسوب می شود. در این مفهوم هدف آنها و اسرائیل عملا یکی است.

کابوس جدید اسرائیل در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کابوس جدید اسرائیل در خاورمیانه

در اینجا این سوال مطرح می شود که اسرائیل چطور می تواند بر تصمیم گیری آمریکا در خصوص ادامه فشارها و تحریم ها بر ایران تاثیر بگذارد.

سایمون تسیپیس خاطر نشان می کند: اول از همه اینکه اسرائیل در این منطقه قرار دارد. اسرائیل به خاطر نزدیکی به ایران، دینامیک منطقه را می شناسد و به همین دلیل می تواند تشخیص دهد که چه تحریم هایی از نقطه نظر منطقه ای و ژئوپلیتیکی می تواند بر جمهوری اسلامی تاثیر بگذارد. اینکه بر کدام بخش های دردناک می توان فشار آورد تا تحریم ها موثرتر گردند. مسئله دوم این است که سرویس اطلاعاتی اسرائیل، اسناد و مدارک جدی و مهمی در دست دارند که ممکن است سازمان اطلاعات آمریکا نداشته باشد. پس به نظر می رسد که اسرائیل اطلاعات خوب و مهمی دارد که می تواند نقاط حساس و ضعیف ایران را تشخیص دهد.

افزایش فشار بر ایران ممکن است از نقطه نظر نظامی نباشد، بلکه از طریق کانال های مالی صورت گیرد. ممکن است فشارهای باز هم بیشتری در زمینه عملیات های بانکی ایران، کارهای مالی و وام های کشور اتفاق بیافتد. نکته حائز اهمیت در اینجاست که هدف تمامی این تحریم های آمریکا و اسرائیل فشار آوردن بر دولت هاییست که از ایران نفت می خرند، تا خرید نفت را متوقف سازند. برای همین هم ایران سعی دارد، کارهایی را در منطقه خلیج فارس انجام دهد که حفظ چنین سیاستی است:« اگر از من نفت نمی خرند یعنی از هیچ کس دیگر هم نخواهند خرید.»

آیا اسرائیل نقش یک مشاور را در وضع تحریم های علیه ایران بازی می کند؟

من فکر می کنم که اسرائیل در این زمینه اطلاعات خوب و مفیدی را در اختیار ایالات متحده قرار می دهد تا تحریم ها موثرتر واقع شوند. به نظر من در اینجا فقط تبادل اطلاعات بین اسرائیل و آمریکا نیست بلکه کشورهای اروپایی هم اطلاعاتی را رد و بدل می کنند. البته باید در نظر داشت که اروپا این اطلاعات را با بی میلی به اشتراک می گذارد از آنجا که از ایران نفت می خرد. در اینجا چند مهره مهم وجود دارد یعنی آمریکا، اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس. امروز هم خبری مربوط به پیوستن شش کشور عربی به تحریم های علیه ایران منتشر شد. این شاید بدان معناست که ائتلاف معینی در خلیج فارس شکل می گیرد که در واقع به یک ائتلاف نظامی سیاسی در منطقه تبدیل می شود و اسرائیل هم به آن خواهد پیوست. اینکه چطور اسرائیل می تواند به آمریکا برای افزایش فشار بر ایران کمک و یاری رساند، باید بگویم که اسرائیل تاثیر مستقیمی بر تحریم های علیه ایران ندارد. اسرائیل نفت ایران را نمی خرد و هیچ ارتباط تجاری با این کشور ندارد اما می تواند به آمریکا توصیه کند تا تحریم هایش بر ایران موثرتر واقع شوند.

از آنجا که بدون شک بزرگترین خطر ایران برای اسرائیل است و با توجه به اینکه اسرائیل منابع بسیار محدودی دارد، کشور کوچکی است و منابع سیاسی و نظامی و اقتصادی محدودی دارد عملا نمی تواند بر ایران فشار مستقیم بیاورد، در این مفهوم نقش مشاور را بازی می کند نه مبتکر و ایده پرداز تحریم. اسرائیل بهتر از هر کشور دیگری می داند که چه تحریم هایی علیه ایران اثربخشی بیشتری دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала