پیروزی ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه

© Fotolia / Peyman Kaiediپيروزى ايران در جنگ بر سر آينده خاورميانه
پيروزى ايران  در جنگ بر سر آينده خاورميانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه آمریکایی فارین پالیسی با انتشار گزارشی درباره تحولات منطقه خاورمیانه نوشت: ایران در نبرد بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه فارین پالیسی، این نشریه در گزارش خود نوشت: مجموعه‌ای از موشک‌ های کروز و پهپادهایی که ۱۴ سپتامبر به مرکز پتروشیمی عربستان سعودی برخورد کرد حمله دقیقی به وزنه غالب جهانی بود. این حملات، بیانگر یک تحول عظیم جهانی است که در آن چین، روسیه و قدرت‌ های منطقه‌ای مانند ایران به دنبال از بین بردن طلسم نظامی آمریکا هستند. این تغییر در خاورمیانه بیش از هر جای دیگری مشهود است؛ جایی که عدم انسجام در سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ کاملا مشخص است.
فارین پالیسی با اشاره به اینکه اهمیت تاریخی تحولات خاورمیانه در مصاحبه اخیر سردار قاسم سلیمانی نمایان شد، افزود: سردار سلیمانی در این مصاحبه چشم‌ انداز منطقه‌ ای منتهی به جنگ حزب‌ الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ را تشریح کرد.
این رسانه آمریکایی  همچنین اذعان کرد: در پانزده سال گذشته، جنگ‌هایی که واشنگتن و متحدانش علیه اردوگاه تحت رهبری ایران به راه انداخته‌اند، همگی با شکست مواجه شدندد. حزب‌ الله در سال ۲۰۰۶ اسرائیل را به بن‌ بستی خونین کشاند. نفوذ ایران در عراق تثبیت شده است. ایران و متحدانش در سوریه پیروز شده‌اند. این ها همه در حالی است که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ نتوانسته است ایران را به زانو در آورد. بیش از پیش نمایان شده است که دولت آمریکا نه عزم سیاسی و نه قابلیت حضور در اقدامات نظامی ادامه‌ دار در خاورمیانه را ندارد نوشت: کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به صراحت اعلام کرد که قصد دارد حضور نظامی خود را در سوریه و افغانستان کاهش دهد. علاوه بر این، هرچند ترامپ حضور نیروهای آمریکایی را در خلیج فارس افزایش داده است، اما حرکات و رفتارهای نا متوازن ترامپ، این استنباط را ایجاد کرده که ایالات متحده یک شریک قابل اعتماد نیست. این موضوع تغییر توازن جهانی جدا از ابتکارات امنیتی و اقتصادی به رهبری آمریکا را بیشتر کرده است.

به نوشته این نشریه: آمریکا و متحدان بزرگ اروپایی و منطقه‌ای آن، دیگر دیدگاه یکسان و منسجمی درباره خاورمیانه ندارند. این موضوع نه تنها در رویکرد ترامپ به عقب‌ نشینی نیروها از سوریه، بلکه در تلاش وی برای لغو توافق هسته‌ای با ایران نیز روشن است.
به نوشته فارین پالیسی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جدال برای حیات سیاسی‌اش گرفتار شده است. متحدان سعودی و اماراتی ترامپ شاید مثل بیشتر جامعه جهانی به این باور برسند که تعامل با ایران، اقدامی اساسی برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و یافتن راه‌ حل‌های سیاسی برای بسیاری از بحران‌های خاورمیانه است.
این بدلیل این است که پیش‌ بینی آینده برای کشورهای خلیج فارس روشن‌ تر شده است و آن ریشه در آن دارد که، ایالات متحده در حال ترک خاورمیانه است. این کشورها مدتهای زیادی است که از ترس از دست دادن حصار امنیتی آمریکا که در خشم آنها از دیپلماسی دولت باراک اوباما با ایران ریشه دارد، دچار ترس شده‌اند. با این حال، پس از تحریک ترامپ به تشدید تنش و مناقشه با ایران، خودداری وی از استقرار نیروی نظامی پس از حملات اخیر به پالایشگاه های عربستان باعث شده است تا آنها در راهبردهای امنیتی خود به صورت بنیادین تجدید نظر کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала