گزارش و تحلیل

باور کنیم حمله ترکیه بدون چراغ سبز آمریکا بوده؟

© AFP 2023 / Delil Souleimanترکیه می خواهد به نظامیان آمریکایی در سوریه شلیک کند
ترکیه می خواهد به نظامیان آمریکایی در سوریه شلیک کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حمله ترکیه به خاک سوریه شروع شد و طبق برنامه ریزی ظاهرا ارتش ترکیه تصمیم دارد برنامه خود جهت ایجاد نوار مرزی در عمق سی کیلومتری داخل خاک سوریه را ایجاد کند.

البته بحث اینکه ارتش ترکیه بتواند این امر را به راحتی انجام دهد یا نه بحث دیگری است.

باید توجه داشت نیروهای دمکراتیک سوریه معروف به "قسد" چیزی حدود یکصد هزار سرباز در اختیار دارد که علاوه بر تجهیزات مناسب و آشنایی کامل با منطقه طی چند سال اخیر از تجربه جنگی خوبی برخوردار می باشند و اگر واقعا تصمیم بگیرند جنگ چریکی ومقاومت بر علیه ارتش ترکیه و چهارده هزار نیروی ارتش آزاد سوریه که با ارتش ترکیه همراه شده اند راه بیاندازند قطعا تصرف این بخش از خاک سوریه بسیار مشکل خواهد بود حال اگر نخواهیم بگوییم محال.

باید توجه داشت این قسمتی که ترکیه از آن صحبت می کند چیزی حدود سی کیلومتر عمق در هشتصد کیلومتر طول دارد یعنی حدود دو هزار و چهارصد کیلومتر مربع.

اسرائیل سالهاست نتوانسته در یک مساحت چهل کیلومتر مربعی به نام غزه حریف حماس و جهاد اسلامی شود.

همچنین مشاهده می کنیم که همین اسرائیل در جنگ 33 روزه چه شکست مفتضحانه ای بر اثر حمله به جنوب لبنان از حزب الله متحمل شد.

در یمن پنج سال است عربستان سعودی و بسیاری ارتش های دیگر با انصار الله یمن درگیر هستند ونتوانسته اند حتی یک وجب در قلمروی انصار الله پیشروی کنند.

با توجه به این شرایط می توان گفت اگر واقعا کردهای سوریه تصمیم بگیرند با ارتش ترکیه مقابله کنند ارتش ترکیه با مشکل سختی روبرو خواهد بود.

اما سوال اصلی که اینجا مطرح می باشد این است که آیا ترکیه خودسر تصمیم به انجام چنین کاری گرفته و یا اینکه پشت پرده هماهنگی هایی انجام شده بوده و ترکیه چراغ سبز لازم را از ایالات متحده دریافت کرده و بعد حمله خود را شروع نموده.

سوریه در انتظار جنگی دیگر... - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سوریه در انتظار جنگی دیگر...

با توجه به شرایطی که پیش آمده می توان گفت احتمال اینکه آمریکایی ها کردها را به ترک ها فروخته باشند بسیار زیاد می باشد.

عقب نشینی یکباره ایالات متحده پس از گفتگوی تلفنی ترامپ و اردوغان این شبهه را ایجاد می کند که دو رئیس جمهوری قبلا صحبت های خود را انجام داده اند و سنگ های خود را باز کرده اند.

اینکه آقای ترامپ ترکیه را با تویت تهدید کند یک ظاهر سازی بیش نیست و مشخص است که تلاش دارد به نوعی آبروی آمریکا را حفظ کند.

با توجه به شناختی که همه از شخصیت پرزیدنت ترامپ دارند بسیار بعید است که آقای ترامپ بدون مقابل حاضر شده کرد ها را زیر پای آقای اردوغان قربانی کند.

قطعا به نوعی توافقاتی انجام شده تا ایالات متحده هم امتیازاتی از این ماجرا دریافت کند که البته در آینده مشخص خواهد شد چه توافقاتی پشت پرده انجام شده.

نکته دیگر این ماجرا این است که احتمالا نظامی های آمریکایی که تا همین چند صباح پیش به عنوان همپیمان در کنار کردها قرار داشتند بسیاری اطلاعات محرمانه در مورد مکان ذخیره تسلیحات و نوع تسلیحات و نیروها و مهمات در اختیار نیروها و محل استقرار آنها و هر گونه اطلاعات نظامی که ارتش ترکیه در این عملیات نیاز داشته باشد را در اختیار آن قرار داده اند و قطعا با استفاده از این اطلاعات ترکیه امکان نابودی همه پایگاه های کرد ها که می تواند برایش تهدید ایجاد کند را دارا می باشد.

البته اگر طی همین یک هفته اخیر کرد ها زرنگی نکرده باشند واین اماکن را بدون اطلاع آمریکایی ها تغییر نداده باشند.

به هر حال اینکه ترکیه از قبل اعلام کرده که تصمیم دارد چنین عملیاتی را انجام دهد خود مشخص می کند که دولت ترکیه از توافق پشت پرده خود با آمریکایی ها بسیار مطمئن بوده و نیاز نداشته که از ابزار غافلگیری در عملیات نظامی که معمولا مهمترین عنصر حمله نیروهای مسلح است استفاده کند و حتی شاید هماهنگی های هم با برخی عناصر خود فروخته در آنطرف مرز داشته تا حمله بیش از اینکه یک جنگ باشد یک پیکنیک نظامی باشد و فقط نیروهای کرد را با نیروهای ارتش آزاد سوریه جایگزین کند.

با توجه به اینکه نیروهای طرفدار ترکیه درادلب اخیرا شکست های قابل توجهی را متحمل شده اند هیچ بعید به نظر نمی آید چنین توافقی میان ترکیه و ایالات متحده نیز انجام شده باشد تا نیروهای همپیمان با ترکیه که عملا با سوریه و ایران و روسیه هم دشمن هستند در مرزهای شمال سوریه میان عراق و سوریه مستقر شوند تا به نوعی یک سد برای اتصال زمینی میان دو کشور ایجاد کنند.

به هر صورت باید منتظر ماند و دید چه توافقاتی پشت پرده انجام شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала