رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اقدام بعدی در کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اقدام بعدی در کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اقدام بعدی در کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ظرف دو تا سه هفته آینده از زنجیره های سانتریفیوژ پیشرفته IR6 رونمایی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با یادآوری اقدامات فنی انجام گرفته در گام‌های کاهش تعهدات برجام به رونمایی از زنجیره 30 تایی IR6 (ماشین سانتریفیوژ پیشرفته) ظرف دو یا سه هفته آینده اشاره کرد و گفت: کاهش تعهدات به لحاظ فنی نقض برجام محسوب نمی‌شود و امکان شرایط برگشت‌پذیری به قبل برجام فراهم است.

وی تاکید کرد: تولید انبوه IR6 حدود 10 سال زمان لازم دارد. ما طبق  پیش‌بینی در برجام به توافق رسیدیم تا مادامی که این سانتریفیوژها را به مرحله تولید صنعتی برسانیم، زنجیره های میانی مانند زنجیره 10 تایی و 20 تایی را در فاصله زمانی مشخص رونمایی کنیم. زنجیره 10 تایی در گذشته و زنجیره 20 تایی را 20 فروردین سال جاری رونمایی کردیم. بر اساس توافق قرار بود زنجیره 30 تایی را چهار سال و نیم دیگر پیاده سازی کنیم زیرا باید نتایج زنجیره 20 تایی را دریافت کنیم، اما چون اروپایی‌ها خلف وعده کردند ما در یک چالش سیاسی توانمندی‌هایمان را به رخ طرف مقابل کشیدیم و ثابت کردیم می‌توانیم قدم ها را بلندتر برداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در ظرف دو سه هفته آینده زنجیره 30 تایی IR6 را رونمایی خواهیم کرد. این حرف برای ماشین‌های پیشرفته دیگر نیز صادق اما تعدادشان متفاوت است. لذا تحقیق و توسعه ماهیتا سر جایش است اما روی اعداد و تعداد ماشین‌های سانترفیوژ که به کار می‌گیریم تفاهم کردیم که از منظر ما سازگار با زمانی که آنها برای برجام در نظر دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала