ریاض: حمله احتمالی ایران به تأسیسات نفتی "اقدام جنگی" است

© REUTERS / VIDEOS OBTAINED BY REUTERSریاض حمله احتمالی ایران به تأسیسات نفتی اش را "اقدام جنگی" خواند
ریاض حمله احتمالی ایران به تأسیسات نفتی اش را اقدام جنگی خواند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان برای محافظت خود در برابر ایران ، هر كاری انجام خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اسکی نیوز، عادل الجبیر ، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در خصوص حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان گفت: اگر این حمله از ایران انجام شود ، عربستان آن را "یک اقدام جنگی" تلقی می کند. 

منافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
منافع حمله آرامکو برای آمریکایی ها

الجبیر پیش از این در مصاحبه ای با اسکی نیوز اظهار داشت كه عربستان برای محافظت خود در برابر ایران ، هر كاری انجام خواهد داد. به عقیده وی، سناریوی نظامی "آخرین چاره" است.

وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با سی ان ان گفت: "ما معتقدیم كه ایران مسئولیت این حملات را بر عهده دارد ، زیرا موشك ها و هواپیماهای بدون سرنشین كه به عربستان سعودی حمله كردند ... در ایران ساخته شده است."

الجبیر اضافه کرد: "اما اگر این حمله از سرزمین شما (ایران) انجام شده باشد، این یک اقدام جنگ تلقی می شود."

علاوه بر این ، وی گفت که "كسی جنگ نمی خواهد" و همه می خواهند این موضوع به صورت "صلح آمیز" حل شود.

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

وزیر انرژی عربستان سعودی در تاریخ 17 سپتامبر اعلام نمود که با توجه به استفاده از ذخایر نفتی ، منابع نفت تولیدی عربستان به سطح پیشین خود باز گشته است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала