ترکیه در حال توسعه جنگنده نسل پنجم خود است

© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر ترکیه در حال توسعه جنگنده نسل پنجم خود است
ترکیه در حال توسعه جنگنده نسل پنجم خود است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه قصد دارد در جواب به لغو فروش جنگنده های آمریکایی F-35 از سمت آمریکا جایگزین دیگری پیدا كند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام كرده، قصد دارد جایگزینی برای جنگنده های F-35 آمریکایی پیدا كند. به عنوان یک جایگزین امیدوارکنندهSu-35 ، Eurofighter Typhoon و Saab JAS 39 Gripen معرفی شدند که اولین مورد به عنوان جذاب ترین گزینه در نظر گرفته می شود. پیش از این، ایالات متحده آمریکا به دلیل خرید جدیدترین سامانه های موشکی ضد هوایی روسی S-400 روسی، ترکیه را از برنامه تهیه و تولید جنگنده F-35 محروم کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نمایشگاه هوایی MAKS-2019 به جنگنده های روسی علاقه مند شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد احتمال نه تنها دستیابی به آنها بلکه تولید مشترک صحبت کرد.

 سامانه روسی اس 400  - اسپوتنیک ایران
فرود 8 هواپیما حامل اس-400 در ترکیه+ویدئو

این احتمال نیز از این امر مستثنی نیست که صنعت دفاعی ترکیه در مسیر توسعه جنگنده نسل پنجم خود قرار بگیرد. ماکتی از جنگنده مخفی تمام اندازه TF-X در نمایشگاه هوایی ترکیه Le Bourget توسط صنایع هوایی ترکیه (TAI) ارائه شد که در حال ساخت یک هواپیمای جدید برای نیروی هوایی ترکیه است.

رئیس TAI، طمل کوتیل گفت که اولین هواپیما قرار است تا سال 2023 ساخته شود و اولین پرواز در سال 2025 پیش بینی شده است. به لطف توسعه TF-X، ترکیه می تواند با ساخت مستقل جنگنده ای از نسل پنجم، اعتبار این کشور را بالا ببرد. در حال حاضر، چنین تکنیکی فقط در اختیار ایالات متحده، چین و روسیه موجود است. ماشین دوقلو با بال که به راحتی به بدنه صاف می شود می تواند حداکثر سرعت ماخ 2 را داشته باشد، دارای شعاع مبارزاتی مؤثر 600 مایل و حداکثر وزن برخاستن 60،000 پوند است. این نه تنها از نظر ظاهری شبیه به F-35 نیست بلکه می تواند خصوصیات مشابهی نیز داشته باشد. نکته جالب توجه برای ترکیه در این واقعیت نهفته است که این کشور هرگز هواپیماهای جنگنده خود را توسعه نداده است.

با این حال، یک مسئله حتی مهمتر نیز بوجود می آید که ترکیه در رابطه با تولید جنگنده های نسل پنجم با آن روبرو خواهد شد و اینها هزینه های گزافی است. قیمت شروع برنامه TF-X 13 میلیارد دلار است و اختلاف اخیر با یکی از مهمترین تولید کنندگان مؤلفه می تواند منجر به افزایش بیشتر ارزش شود. رولز رویس، تولید کننده موتور ماشین و هواپیما مستقر در انگلیس، آماده همکاری با شرکت های محلی ترکیه برای تولید موتور TF-X بود، اما ادامه اختلافات مربوط به مالکیت معنوی باعث شد که رولز رویس در مارس 2019 از برنامه توسعه موتور خارج شود.

برنامه های اولیه برای ارسال اولین مدل های تولید انبوه TF-X با یک موتور جنرال الکتریک F110 نیز در پروژه وارد شده است، زیرا آنکارا می ترسد استفاده از قطعات یا سیستم های آمریکایی در ساخت و ساز منجر به تحریم های آمریکا شود.

علی رغم مشکلات آشکار، پروژه TF-X ترکیه مورد توجه خاصی قرار گرفته است و بخش دفاعی ترکیه با TF-X رو به جلو می رود. به گفته رسانه های ترکیه، پس از نمایش در نمایشگاه هوایی پاریس، پیشتر 400 سفارش دریافت شده است.

ترکیه قصد دارد در جواب به لغو فروش جنگنده های آمریکایی F-35 از سمت آمریکا جایگزین دیگری پیدا كند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала