رشد منفی جمعیت کودکان در ایران

© Sputnik / Vladimir Viatkin /  مراجعه به بانک تصاویر رشد منفی جمعیت کودکان در ایران
رشد منفی جمعیت کودکان در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت ایران از کاهش جمعیت کودکان و رشد آمار سالمندان در این کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سیدحامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت ایران گفت: به رغم کاهش جمعیت کودکان کشور جمعیت سالمندان در سال‌های اخیر رشد ۲۰ درصدی داشته و ۹.۲ درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال هستند.

افزایش سریع تعداد سالمندان در جمعیت ایران  - اسپوتنیک ایران
افزایش سریع تعداد سالمندان در جمعیت ایران

سیدحامد برکاتی در همایش آموزشی توجیهی همکاری بین دستگاهی در مشاوره های هنگام ازدواج با اشاره به وضعیت فرزندآوری در ایران، اظهار داشت: در بین سال‌های ۶۰ تا ۷۰ به طور متوسط سالانه دو میلیون نوزاد به دنیا می آمد که این رقم در سال ۹۴ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد کاهش یافت و برای جبران این کمبود باید ازدواج‌های کشور ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه جمعیت کشور به شدت رو به پیری است، افزود: با توجه به آمارها، متوسط رشد جمعیت سالانه کشور از حدود ۲.۴۶ درصد در سال ۶۵ به ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

برکاتی با اشاره به بررسی‌های انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی WHO  در حوزه جمعیت، گفت: بر اساس بررسی‌ها، جمعیت سالمند ایران کمتر از ۱۰ درصد کل جمعیت کل کشور است اما طبق پیش بینی‌های انجام شده توسط این سازمان، در سال ۲۰۵۰، ۳۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد.

وی همچنین اظهار داشت: ۶۹.۵ درصد کل جمعیت ایران در سن اشتغال هستند که باید برای این قشر شغلی ایجاد کرد تا ظرفیت‌هایشان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران با بیان این‌که شاخص باروری TFI که بیانگر حفظ ترکیب جمعیت است در کشور ما کمتر از ۱.۹ درصد است، افزود: برای حفظ ترکیب جمعیت کشور، باید بطور متوسط هر زن در سن باروری حداقل دو فرزند به دنیا بیاورد.

برکاتی با اشاره به  روند ازدواج در ایران، گفت: آمار ازدواج‌ها در سال‌های ۸۶ تا ۹۷ کاهش داشته این درحالیست که طلاق با افزایش روبه رو بوده است و میانگین سن ازدواج در پسران حدود ۲۸ سال و در دختران ۲۴ سال است.

وی ادامه داد: به طور متوسط اولین فرزند بعد از ۴.۴ سال بعد از ازدواج و فرزند دوم نیز ۵.۵ سال بعد از فرزند اول به دنیا می‌آید و ۱۶ درصد بارداری‌ها نیز در کشور بالای ۳۵ سال اتفاق می‌افتد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала