اعزام تیم حقیقت‌یاب فرانسه به عربستان

© AP Photo / Christophe Enaاعزام تیم حقیقت‌یاب فرانسه به عربستان
اعزام تیم حقیقت‌یاب فرانسه به عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرار است پاریس در راستای روشن شدن حقیقت پیرامون چند و چون حمله به تاسیسات نفتی عربستان، کارشناسانی را به این کشور اعزام کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری مهر، کاخ الیزه در بیانیه‌ای از اعزام کارشناسان فرانسوی به عربستان سعودی برای مشارکت در تحقیقات پیرامون حمله به «آرامکو» غول نفتی عربستان سعودی خبر داد.

گفتنی است توافق برای این اقدام در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی حاصل شده است.

به گفته الیزه، هدف از این اقدام ارزیابی مبداء حملات و شیوه انجام آن است.

 اگرچه نیروهای تحت کنترل جنبش انصارالله یمن مسئولیت حمله پهپادی به آرامکو را بر عهده گرفته‌اند؛ آمریکا سعی به مقصر جلوه دادن ایران دارد و مدعی است حملات از مبدائی غیر از یمن انجام شده است.

این در حالی است که «ژانو ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید پاریس هیچ شواهدی در اختیار ندارد که نشان دهد پهپادها از چه محلی به سمت تأسیسات نفتی عربستان پرتاب شده است.

وی در این باره گفت: فرانسه، تاکنون، هیچ شواهدی نداشته است که بگوید این پهپادها از این مکان یا مکان دیگری آمده‌اند و نمی‌دانم آیا کسی شواهدی در اختیار دارد؟

14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفت. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات خمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала