ادامه اعدام های مخالفان و فعالان حقوق بشر در عربستان

© Fotolia / Anton Skopinادامه اعدام های مخالفان و فعالان حقوق بشر در عربستان
ادامه اعدام های مخالفان و فعالان حقوق بشر در عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان از ابتدای سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۳۰ نفر از مخالفان ریاض و فعالان حقوق بشر را اعدام کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل  از باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان مبارزه با مجازات اعدام در گزارشی اعلام کرد مقامات عربستان سعودی از ابتدای امسال بیش از ۱۳۰ نفر از جمله شش نفر را که هنگام بازداشت کودک بودند، اعدام کرده‌اند.

این سازمان در گزارش خود که همزمان با آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو منتشر شد، افزود دست‌کم ۲۴ بازداشت شده دیگر از جمله سه کودک نیز با خطر اعدام قریب الوقوع روبرو هستند.

در این گزارش آمده است بیشتر اعدام‌شدگان مخالفان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و منتقدان سیاست‌های او یا مدافعان حقوق بشر در عربستان بوده‌اند.

از سوی دیگر جانت ویتاکر، عضو مجلس اعیان انگلیس، از دولت و پارلمان این کشور خواست مقامات عربستان سعودی را برای متوقف کردن اعدام‌ها و برگزاری جلسات عادلانه محاکمه برای متهمان تحت فشار قرار دهند.

او گفت: وظیفه من این است که به پارلمان انگلیس و بقیه پارلمان‌های اروپایی بگویم از عربستان سعودی بخواهند به توصیه‌ها عمل کند و از جامعه بین‌المللی هم بخواهند مسئولیت خود را انجام دهد. در اینجا می‌خواهم این آیه قرآن را که می‌گوید «ان‌الله یأمر بالعدل» یادآوری کنم.

گفتنی است طبق اطلاعات کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در سال 2018 دستکم 253 نفر در ایران اعدام شد که بسیار کمتر از موارد اعدام در این کشور در سال 2017 بوده که 437 نفر اعدام شدند. تعداد موارد اجرای احکام اعدام در ایران در اول ژانویه تا 31 ماه مه امسال بین 58 تا 79 مورد بوده است.

علاوه بر این خاطرنشان می شود در قوانین ایران بر خلاف معاهده های بین المللی مربوط به ممنوعیت اعدام افراد کمتر از 18 ساله، اعدام دختربچه های مجرم دارای سن 9 سال قمری به بالا و پسربچه های دارای سن 15 سال قمری به بالا مجاز محسوب می شود و این در حالی است که جمهوری اسلامی این معاهده ها را امضا کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала