گزارش و تحلیل

مجموعه سخنان قصار بولتون درباره ایران

© AP Photo / Shakh Aivazovسخنان قصار بولتون درباره ایران
سخنان قصار بولتون درباره ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان بولتون، مشاور امنیتی اسبق کاخ سفید، مجموعه سخنان بی شماری علیه ایران از برجام، حمله به کشتی های اماراتی، سرنگونی پهپاد آمریکا و حمله موشکی به ایران گفته است، اسپوتنیک این مجموعه را برای شما گرد آورده است.

به گزارش اسپوتنیک جان بولتون، روز 10 سپتامبر 2019 به دستور ترامپ از مقام مشاوره در امنیت ملی کاخ سفید کنار گذاشته شد. جان بولتون در دورانی که بر این مقام تکیه داشت، بارها به مخالفت با ایران و سیاست های این کشور در قبال برجام، سوریه و در مجموع در خاورمیانه پرداخته است.

به عنوان مثال: بولتون در روز 13 نوامبر 2018 پیش از نشست رهبران کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در سنگاپور گفت، تهران زیر فشار سنگینی قرار دارد: «ما آنقدر فشار بر آن‌ها [حکومت ایران] را ادامه می‌دهیم تا صدای خرد شدن استخوانشان در بیاید". وی اعلام نمود، تحریم‌ها علیه ایران به شکلی قابل ملاحظه افزایش خواهد یافت. 


کنایه عطاءالله مهاجرانی به اخراج جان بولتون
 - اسپوتنیک ایران
کنایه عطاءالله مهاجرانی به اخراج جان بولتون

در تاریخ 12 می 2019 نیز، پس از حمله به دو کشتی اماراتی، بولتون باز هم ایران را نشانه گرفت: "مین های دریایی ایران می توانند در حمله به تانکرهای امارات متحده عربی مورد استفاده قرار گیرند". 

از سوی دیگر، در تاریخ 20 ژوئن 2019 پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی در خاک ایران، بولتون یکی از طرفداران اصلی حمله به ایران بود و بر وارد کردن ضربه به ایران در جواب به سرنگونی پهپاد آمریکایی اصرار می ورزیدند. اما نمایندگان پنتاگون با این کار مخالف کردند. 

آیا ترامپ می خواهد بولتون را اخراج کند؟ - اسپوتنیک ایران
بولتون دشمن دیپلماسی بود

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در تاریخ 8 سپتامبر 2019 در خصوص رویت هواپیمای پر از پول نقد به ایران در دولت اوباما در توئیتر می‌نویسد: شوکه کننده است تصور ارسال هواپیماهای پر از پول نقد به ایران و اجازه دادن به آنها برای غنی سازی اورانیوم در نتیجه‌یک توافق شکست خورده (برجام)". این واکنش بولتون در قبال سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران در چارچوب گام سوم محدودیت های اعمل شده در خصوص برجام از ایران اظهار شده است.

در نهایت، بولتون از سمت خود بر کنار شد. در اینجا ضرب المثل "گهی زین به پشت و گهی پشت به زین" به خوبی نشاندهنده خواسته های بولتون از ایران بود. آقای جان بولتون اعلام نموده بود که ایران جشن چهلمین سالگرد ‍‍‍پیروزی انقلاب خود را نمی بیند، اما در تاریخ 10 سپتامبر، وی از سمت خود توسط ترامپ برکنار شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала