قطع ارتباط هند با سطح‌نشین ویکرام

© Sputnik / Pavel Lisitsyn کره ماه
 کره ماه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتباط سازمان تحقیقات فضایی هند با سطح‌نشین «ویکرام» هنگام فرود بر سطح ماه قطع شد.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان تحقیقات فضایی هند سطح‌نشین «ویکرام» قرار بود ماه‌نورد شش چرخ 27 کیلوگرمی را به سطح ماه برساند. قرار بود این دستگاه  حدود 14روز روی سطح ماه کار کند و به مطالعه قطب جنوب کرهماه بپردازد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند از کارمندان سازمان تحقیقات فضایی تشکر کرد و گفت:« شما به نتایج خوبی دست یافتید.کشور به شما شما افتخار می کند. ما امید خود برای دستاوردهای بهتر را  از دست نمی‌دهیم. موفق باشید!».

دانشمندان هندی پس از موفقیت پرتاب سفینه فضایی چاندرایان 1 درسال 2008 که به ماه رفته بود در نظر داشتند درماموریت چاندرایان 2 یک موشک فضایی به همراه یک سطح نشین و ماه نورد به کره ماه ارسال کنند.

سطح نشین Vikram پس از جداشدن از موشک فضایی چاندرایان 2 در فاصله 2/1 کیلومتری از سطح کره ماه به طور ناگهانی تمامی ارتباط‌های خود با مرکز کنترل و پشتیبانی زمین را از دست داد و به گفته مقام‌های سازمان تحقیقات فضایی هند ISRO، ماموریت آن درآخرین مراحل به شکست انجامید.

محققان دلایل مختلفی برای بروز این مشکل را اعلام کرده اند که از آن جمله می‌توان به کمبود جاذبه درکره ماه اشاره کرد. جاذبه کره ماه یک ششم جاذبه کره زمین است و برای فرود موفقیت آمیز هر سفینه فضایی باید اقدام‌هایی برای کنترل جاذبه کم سطح کره ماه درنظر گرفته شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала