گزارش و تحلیل

اعتبار 15 میلیارد دلاری برای ایران از کجا می آید؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اعتبار 15 میلیارد دلاری برای ایران از کجا می آید؟
اعتبار 15 میلیارد دلاری برای ایران از کجا می آید؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رقم 15 میلارد دلار در برابر اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران، رقم چندان بزرگی نمی باشد.

منابع مالی 15 میلیارد دلار به عنوان پیش شرط بازگشت ایران به تعهدات برجام، از فروش نفت ایران به اروپا تامین خواهد شد. به گزارش اسپوتنیک، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران اظهار کرد: به دنبال تماس های تلفنی آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه با ایران، به او تاکید شد که یا اروپا می بایست از ایران نفت خریداری کند و یا معادل فروش نفت را به صورت خط اعتباری، که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد. در این راستا فرانسه باید به دنبال متقاعد کردن امریکا در تامین این اعتبار می باشد. خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص با آقای سعید میرترابی حسینی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی و از کارشناسان در حوزه نفت و اقتصاد به گفتگو نشسته است. 

آمریکا در حال بررسی ایده تأمین خط اعتباری برای ایران است - اسپوتنیک ایران
آمریکا در حال بررسی ایده تأمین خط اعتباری برای ایران است

منابع مالی خط اعتباری 15 میلیارد دلار به ایران به عنوان شرط بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، از کجا تامین خواهد شد؟

به طور طبیعی درخواست ایران صحیح می باشد، و از آنجا که طرف اروپایی نیز در برجام حضور دارند و مایل به حفظ این توافق نامه هستند و ایران نیز تمایل دارد نفت خود را به فروش برساند، و بدین ترتیب از طریق خرید نفتی که اروپا انجام می دهد، منبع پول 15 میلیارد دلاری از طریق فروش این نفت تامین شد.

البته این مورد باید با توافق اروپا و آمریکا صورت بگیرد، زیرا اروپا به علت فشاری که آمریکا گذاشته است، خرید نفت خود را از ایران متوقف کرده است و بنابراین اجرای این طرح بر اساس منبع آن که "فروش نفت ایران" است نیاز به توافق با آمریکا دارد.

در واقع، کشورهایی که در گذشته محصولات نفتی و دیگر کالاهای دیگر پتروشیمی را پیش از این از ایران خریداری می کردند، از جمله تامین کنندگان این خط اعتباری هستند. اگر این مسیر باز شود، کشورهایی که پیش از این خریدار نفت ایران بودند، می توانند پول خود را در چارچوب این خط اعتباری در اختیار ایران قرار دهند. 

امور خارجه ایران: گام سوم کاهش تعهدات برجامی آماده است - اسپوتنیک ایران
ظریف: گام سوم کاهش تعهدات برجامی آماده است

پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصاد در این رابطه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: منابع مالی این خط اعتباری باید به صورت مستقیم از سوی کشورهای عضو برجام و کشورهایی که با ایران دارای تجارت بودند، تامین شود. فرانسه و انگلستان و آلمان و در مرحله بعد کشورهایی چون ایتالیا، هلند، اتریش، اسپانیا و غیره تامین کننده مالی این خط اعتباری برای ایران خواهند بود.

احتمال اینکه این خط اعتباری انجام شود چه قدر است؟

احتمال اینکه توافق انجام شود زیاد نیست. اما از سوی دیگر اقدامی مثبت است. این اتفاق می بایست حداقل 6 ماه تا یک سال پیش صورت می گرفت، پیش از اینکه ایران اقدامات خود را درخصوص برجام شروع می کرد. اگر این کار صورت می گرفت، این کار هم برای اتحادیه اروپا و هم برای برجام و هم برای اعتبار کشورهایی که برجام را امضا نمودند، بهتر بود. 

به عقیده اینجانب، اگر این خط اعتباری صورت بگیرد، این یک نقطه شروع است.

به نظر می آید، ایجاد یک بانک مشترک بین "اتحادیه اروپا و ایران" که حداقل بتواند تجارت های دیگر را انجام دهد، بسیار مفید می باشد. تا بتوان بیزینس های کوچک را نیز تحت الشعاع قرار دهد. زیرا با خط اعتباری، تنها کسب و کارهای بزرگ و دولتی می توانند از آن استفاده کنند. اگر بخواهیم عادلانه به این موضوع نگاه کنیم باید یک مکانیزمی ایجاد شود که این مکانیزم با هیج جای دیگر در دنیا، کار نداشته باشد و با ایران فقط کار کند، پول ایران در این بانک قرار بگیرد و این بانک چندین برابر این پول را برای ایران اعتبار بدهد تا تجارت در سطح وسیعتری صورت بگیرد. این مکانیزم باید فقط با ایران کار بکند و باید به صورت موقت باشد. در واقع رقم 15 میلارد دلار در برابر اقتصاد 400 میلیارد دلار ایران، رقم چندان بزرگی نمی باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала