مشتریان جهانی آب سنگین ایران

© AP Photo / Mehdi Ghasemi, Fileبررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر در نشست کشورهای عربی
بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر در نشست کشورهای عربی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعد از دستور ترامپ مبنی بر ممنوعیت فروش آب سنگین ایران، حسن روحانی رئیس جمهور ایران درمقابل از سازمان انرژی اتمی خواست که تولید آب سنگین را افزایش دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، پس از دستور رئیس جمهور ایران بهروز کمالوندی  در نشست خبری خود در مجتمع آب سنگین خنداب اطلاع داد که ایران تا دو ماه دیگر از سقف ۱۳۰ تن رد خواهد شد. پیش از این نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود در خصوص روش های عمل ایران به تعهدات برجامی‌اش اعلام کرده بود که تاکنون ایران ۱۲۵.۲ تن آب سنگین را ذخیره کرده است. با توجه به تولید سالانه ۲۰ تن آب سنگین در اراک باید تاکنون از سقف ۱۳۰تن عبور می کردیم اما هنوز چنین خبری از سوی مسئولان در این زمینه منتشر نشده است. 

 منبعی آگاه از سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه بیان داشت: اگرچه این توان و ظرفیت در مجتمع اراک وجود داشت که تا امروز از سقف ۱۳۰ تن تصریح شده در برجام عبور کنیم اما با توجه به این که این مجتمع در سال‌های اخیر بازارهای خوبی را در عرصه جهانی پیدا کرده و مصلحت نبود این بازارها را که خریدار آب سنگین و محصولات ساخته شده با آن به ویژه دوتره هستند از دست بدهیم، در این مدت همچنان صادرات خود را ادامه دادیم و به همین علت هنوز تا سقف گفته شده فاصله کمی باقی مانده است.

وی خاطر نشان کرد: ادامه فروش محصولات ساخته شده از آب سنگین به کشورهای دیگر از جمله اروپا در شرایطی است که آمریکا خرید این محصولات را تحریم کرده اما خریداران ما بدون توجه به این محدودیت و صرفاً بر اساس قیمت و کیفیت محصول ایرانی به خریدهای خود در این مدت ادامه داده اند اما افزایش فروش و مصرف داخلی و خارجی باعث شده تا امروز تقریبا تولید ما با مصرف و صادرات آب سنگین و دوتره هم اندازه باشد. این منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی، میزان ذخایر ایران تاکنون را ۱۲۶تن آب سنگین اعلام کرد و گفت: «هفته آینده گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام خواهد شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала