امضای توافق‌نامه انتقال حاکمیت مدنی در سودان

© AFP 2023 / Ebrahim Hamid امضای توافق‌نامه انتقال حاکمیت مدنی در سودان
امضای توافق‌نامه انتقال حاکمیت مدنی در سودان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای نظامی انتقالی سودان و ائتلاف اصلی مخالفین در این کشور توافق‌نامه نهایی دوره انتقالی را امضا کردند.

به گزارش اسپوتنیک، شورای نظامی انتقالی سودان و ائتلاف اصلی مخالفین موسوم به "نیروهای ازادی و تغییر"، امروز توافق‌نامه نهایی انتقال حاکمیت مدنی در این کشور را امضا کردند.

مراسم رسمی امضا این توافق نامه در خارطوم، و با حضور مقامات منطقه ای و بین المللی، از جمله "ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی، "سالوا کر" رئیس جمهور سودان، "مصطفی مدبولی" نخست وزیر مصر، "عادل الجبیر" وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه انجام گرفت.

رئیس جمهور مخلوع سودان هفته آینده محاکمه می‌شود - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور مخلوع سودان هفته آینده محاکمه می‌شود

پیشتر، محمد حسن لبات، نماینده اتحادیه آفریقا و میانجی مذاکرات بین طرفین در سودان اعلام کرده بود، که امضای نهایی اعلامیه قانون اساسی در تاریخ 17 ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که کودتای نظامی در سودان در تاریخ 11 ماه آوریل در پی اعتراضات چهار ماهه مردمی صورت گرفت. عمر البشیر، رئیس جمهور سودان در جریان کودتا از قدرت برکنار شد. شورای نظامی انتقالی قدرت را به دست گرفت. اعتراضات مردمی، علی رغم وعده های نظامیان، کاسته نمی شود. معترضان خواهان تشکیل فوری یک دولت غیرنظامی و انتقال قدرت به آن می باشند. در سودان مذاکرات در رابطه با حل و فصل اوضاع  بین شورای نظامی و نمایندگان مردم آغاز شد. پس از وخیم شدن اوضاع در تاریخ سوم ماه ژوئن، زمانی که نظامیان به اردوگاه معترضین در خارطوم حمله کردند، این مذاکرات متوقف گردید. گفت و گو ها سپس با حضور میانجیگران اتحادیه آفریقا از سر گرفته شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала