به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، نفتکش چینی "Pacific Bravo" در روز 5 ژوئن سیستمهای مکان یابی و ناوبری خود را خاموش کرد.
یک مقام آمریکایی به بنادر در آسیا هشدار داده بود، به دلیل اینکه Pacific Bravo در حال حمل نفت ایران و نقض تحریمهای آمریکا است، نباید به این نفتکش اجازه پهلو گرفتن داده شود.
این نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت به ارزش کنونی 120 میلیون دلار است.
در روز 18 جولای اما سیستمهای ناوبری و مکان یابی یک نفتکش با نام لاتین ونچر در نزدیکی بندر دیکسونمالزی در تنگه مالاکا روشن شد.
این نفتکش در فاصله 1500 کیلومتری مکانی قرار داشت که پسیفیک براوو آخرین بار موقعیت مکانی خود را مخابره کرده بود.
نکته اینجاست که هم نفتکش پسیفیک براوو و هم نفتکش لاتین ونچر دارای کد IMO سازمان دریانوردی بینالمللی هستند.
از آنجا که کد IMO برای یک کشتی همواره ثابت است و قابل تغییر نیست به احتمال زیاد نفتکش لاتین ونچرهمان پسیفیک براوو است که مالک کشتی میخواهد از این طریق تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران را دور بزند. نفتکش مذکور متعلق به هلدینگ کن لان چین است.
نکته حائز اهمیت این است که به نظر میرسد، این تکنیک شرکت مالک کشتی موثر بوده است، چرا که زمانی که پسیفیک براوو سیستمهای خود را خاموش کرد، پر از نفت بود، اما وقتی لاتین ونچر سیستمهای مکان یابی را روشن کرد، خالی بود.