ایران پیروز شد، آمریکا شکست خورد

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRI رویارویی آمریکا و ایران
 رویارویی آمریکا و ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب آزادی نفت کش ایرانی «گریس 1» را یک پیروزی بزرگ برای ایران و شکستی برای آمریکا دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رای‌الیومم«،عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب آزادی نفت کش ایرانی «گریس 1» را یک پیروزی بزرگ برای ایران و شکستی برای آمریکا دانست.

وی در این خصوص نوشت:«رهبران ایران این بحران را با قدرت و صلابت و زیرکی مدیریت کردند. آمریکا تلاش کرد که جلوی آزادی این کشتی را بگیرد و برای همین منظور درخواست رسمی برای توقف آن داد اما این درخواست با تحقیر و بی توجهی نزدیکترین هم پیمانش روبرو شد.

سپاه در لیست سازمان های ترویستی لندن - اسپوتنیک ایران
سپاه در لیست سازمان های ترویستی لندن

توقیف نفتکش ایرانی با تحریک دولت ترامپ و به دلایل تحریک آمیز و غیر قانع کننده، اشتباه بزرگ دولت انگلیس بود که این اشتباه خود را در ارزیابی نادرست از واکنش ایران نشان داد، زیرا لندن فکر می کرد که مسئولان ایرانی با التماس خواهند آمد و طلب عذر و بخشش خواهند کرد.

مسئولان انگلیس دوبار اشتباه کردند. یک بار وقتی که به دستورات آمریکا تن دادند و نفتکش را توقیف کردند و بار دوم وقتی که این اشتباه را اصلاح نکردند و تهدیدهای ایران را به اندازه کافی جدی نگرفتند. اما فکر می کنم که آنها بعدا با رد درخواست بولتون به سرعت درصدد اصلاح اشتباه خود برآمدند و یک نوع استقلال را در قبال دولت سردرگم و کودن آمریکا نشان دادند. دولتی که به عروسکی در دستان لابی های اسرائیل تبدیل شده است.

این پیروزی ایران درخصوص نفتکش گریس 1، پیامی برای اسرائیل و هم پیمانان جدید سازشکار عربش است و امیدوارم که محتوای آن را حرف به حرف درک کرده باشند».

جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سه روز پیش به لندن رفت و با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیدار و فشار زیادی وارد کرد تا برای حفظ آبروی ترامپ و دولتش جلوی آزادی نفتکش گرفته شود، اما همه این تلاش ها به شکست انجامید زیرا دولت انگلیس تلاش کرد که هر چند جزئی خود را از این سیاست های برخورد احمقانه و ماجراجویانه آمریکا دور نگه دارد و از منافع خودش در منطقه طرفداری کند و آزادی نفتکش توقیف شده خودش در بندر عباس را سرعت بخشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала