ایران به دنبال کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران به دنبال کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت است
ایران به دنبال کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران قصد دارد تا با اصلاح ساختار بودجه دولت از وابستگی آن به نفت رهایی یابد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در نخستین جلسه ستاد تهیه و تدوین بودجه سال 1399 اظهار داشت: با توجه به اینکه در شرایط سخت تحریمی، بخش قابل توجهی از منابع بودجه را از دست خواهیم داد، ضرورت دارد که اصلاح ساختار بودجه را به سمتی سوق دهیم که میزان اتکای مستقیم به منابع نفتی به تدریج به صفر برسد.

نشست سران سه قوا  - اسپوتنیک ایران
تصمیم مهم مقامات ایران برای جبران کسری بودجه

نوبخت افزود: بر اساس اصلاح ساختاری که به صورت یک طرح تهیه شده باید بودجه سال آینده را متفاوت از سال‌های گذشته طراحی کنیم. در اصلاح ساختار بودجه چهار حوزه نسبت به گذشته اصلاح و تغییر پیدا کرد که یکی از آنها اصلاح درآمدهاست با توجه به اینکه رویکرد اصلاح ساختار بودجه کاهش وابستگی به نفت است اما تا الان تحقق پیدا نکرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه می خواهیم از نفت جدا شویم و وابستگی آن را در بودجه به حداقل برسانیم باید منابع جایگزینی داشته باشیم بنابراین یک بخش کاهش منابع را از طریق جایگزین کردن منابع دیگر باید جبران کنیم و بخش دیگر را باید از طریق کاهش هزینه و کارا کردن هزینه ها تحقق ببخشیم.

نوبخت در مورد منابع جایگزین نفت در بودجه سال آینده گفت: یکی از این منابع مجموعه یارانه ای است که به صورت بودجه ای داریم یا یارانه ای که فرابودجه ای می پردازیم و بخشی نیز یارانه پنهان است که رقم قابل توجهی را شامل می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала