دانشمندان بریتانیایی کشف نمودند که دندان ها چگونه دوباره رشد می کنند

© Sputnik / Aleksandr Kondratuk /  مراجعه به بانک تصاویر دانشمندان بریتانیایی کشف نمودند که دندان ها چگونه دوباره رشد می کنند
دانشمندان بریتانیایی کشف نمودند که دندان ها چگونه دوباره رشد می کنند - اسپوتنیک ایران
زیست شناسان مولکولی با بررسی رشد ریشه های دندان موفق به کشف مجموعه ای از ژن های موثر در این زمینه شدند که می تواند به ایجاد سازوکارهایی برای بازسازی دندان به روش طبیعی کمک نماید.

دندان های انسان از زمان کودکی رشد خود را متوقف می کنند حال آنکه در بسیاری از جانوران مثل شتر، لاما، موش و غیره بخشی از دندان تا پایان عمر آنها رشد می کند که این امر به این دلیل امکان پذیر است که در ریشه دندان ها مجموعه ای از سلول های بنیادی وجود دارد که قادر به بازتولید همه بافت های دندان ها هستند.

این سلول های بنیادی در دندان های انسان هم وجود داردند، با این حال به دلایل فعلا نا مشخصی در ترمیم دندان های معیوب و یا جایگزینی با دندان های از دست رفته شرکت نمی کنند. 4 سال پیش دانشمندان هاروارد کشف نمودند که می توان سلول های بنیادی را از طریق پالس های لیزری فعال نمود.

دانشمندان تلاش دارند تا در آینده نزدیک دریابند چگونه میتواننند از طریق لیزر سلول های مذکور را بیدار نمایند و همچنین مشخص کنند که این روش چه اثرات جانبی میتواند با خود به هوراه داشته یاشد.