گزارش و تحلیل

باجگیری های ترامپ می تواند جهان را به جنگ جهانی سوم ببرد

© Photo / Pixabayباجگیری های ترامپ می تواند جهان را به جنگ جهانی سوم ببرد
باجگیری های ترامپ می تواند جهان را به جنگ جهانی سوم ببرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر به تاریخ رجوع کنید می بینید ریشه جنگ های جهانی اول و دوم در جنگ های اقتصادی میان ابر قدرت ها نهفته بود و برخی کشورها با تصور اینکه از کل جهان وقت قدرتمند تر هستند حاضر نشدند به توافقات و مقررات بین المللی تمکین کنند و در نهایت جنگ راه افتاد.

در جنگ جهانی دوم رهبران آلمان نازی باور داشتند که آلمانی ها نژاد برتر هستند و چون از نظر اقتصادی و نظامی نسبت به دیگران برتری دارند هیچ دلیلی ندارد که پایبند معاهدات و توافقاتی باشند که منافع مالی آنها را کم می کند.

شعاری که هیتلر همیشه مطرح می کرد "آلمان اول است" بود.

کوتاه آمدن چین  در برابر آمریکا  - اسپوتنیک ایران
برای آغاز جنگ جهانی سوم، چه کسی تصمیم گیرنده است؟
اگر به تاریخ هم برگردیم می بینیم که پس از جنگ جهانی اول جهانیان به فکر افتادند تا "جامعه ملل" را تشکیل دهند وقوانین و مقرراتی را وضع کردند تا جلوی جنگ ها را بگیرند و مشکلات را از طریق گفتگو های دیپلماتیک حل و فصل کنند.

علیرغم اینکه ایالات متحده جزو موسسن جامعه ملل به حساب می آمد اما به بهانه مخالفت کنگره به این جامعه نپیوست.

ژاپن سال 1933 به دلیل مخالفت با تصمیم مجمع عمومی جامعه ملل مبنی بر تخلیه ایالت منشوری (شرق چین)  این جامعه را ترک کرد و آلمان به بهانه نا مساوی بودن حقوق اش با دیگر کشورهای اروپایی با جامعه ملل خداحافظی کرد.

سال 1339 هم کشورهای غربی بر علیه شوروی سابق توطئه چیدند و عضویت این کشور را به بهانه حمله به فنلاند در جامعه ملل به تعلیق در آوردند.

در همان سال یعنی سپتامر 1339 رسما جنگ جهانی دوم شروع شد.

روحانی  - اسپوتنیک ایران
جنگ با ایران، مادر همه جنگها
عدم احترام به توافقات و معاهدات بین المللی و توافقات سیاسی فیما بین کشورها مضاف بر احساسات نژاد پرستانه و تصور بر برتری قومی ویا نژادی وطمع برای به دست آوردن منافع بیشتر دلایل اصلی جنگ های جهانی اول و دوم بود و خود کشورهایی که این جنگ ها را راه انداختند بیشترین صدمات را از این جنگ ها متحمل شدند.

امروزه آقای ترامپ که یک آلمانی تبار هم می باشد با تفکر های نژاد پرستانه و خودخواهانه خود همان شرایط را مجددا در اذهان تداعی می کند.

همان تفکری که هیتلر بر اساس آن جهان را به خاک و خون کشید.

پس از دهه ها تلاش کشورهای مختلف جهان موفق شدند، گرچه به صورت کجدار و مریز،  قوانین و توافق های بند داری را ترسیم کنند که به نوعی امنیت جهانی را بتوانند بر اساس آن حفظ کنند اما آقای ترامپ که هیچ سابقه سیاسی ویا حکومتی ای ندارد آمده و زیر همه توافق های بین المللی زده.

اسلاف آقای ترامپ به همان نسبت که وی به دنبال منافع ایالات متحده می باشد به دنبال منافع آن بودند و شاید هم بیشتر، و نمی توان تصور کرد که همه آنها بی سواد و احمق (به قول آقای ترامپ) بودند و فقط آقای ترامپ باهوش و فهمیده است.

آنها سالها و بلکه در برخی موارد دهه ها تلاش کردند تا به معاهدات و پیمان ها و توافق هایی برسند که هم امنیت جهان و هم امنیت ایالات متحده را تامین کنند وزندگی کوتاه انسان ها روی کره خاکی را راحت تر.

اما امروزه مشاهده می کنیم که آقای ترامپ از بسیار از این معاهدات خارج شده و همه تعهدات ایالات متحده را زیر پا می گذارد.

جنگ آرام نیست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگ آرام نیست
وقتی که آمریکا از توافق موشکی وهسته ای خارج می شود یعنی مجددا مسابقه تسلیحاتی راه اندازی می گردد و علاوه بر اینکه جهان با خطر نابودی مواجه می شود خود ایالات متحده هم مجبور می شود بخش بزرگی از منابع اقتصادی خود را خرج ساخت این تسلیحات کند در حالی که می تواند این هزینه ها را برای رفاه مردم خود هزینه کند.

وقتی که ایالات متحده وارد جنگ اقتصادی با چین می شود ممکن است برخی ثروتمندان و کمپانی های بزرگ که حامی آقای ترامپ هستند از این جنگ تجاری منتفع شوند ولی به هر حال مردم آمریکا بزرگترین ضرر کنندگان در این راستا می باشند.

قطعا نمی توان بحث توافق هسته ای با ایران را از مجموعه اشتباهات بزرگ تیم آقای ترامپ کنار گذاشت.

بر عکس تصور بسیاری توافق هسته ای هیچ وقت برای این نبود که ایران نتواند به سلاح هسته ای دست یابد چون همه امضا کنندگان از جمله خود آمریکایی ها بخوبی می دانستند که ایران تکنولوژی چرخه هسته ای را در اختیار دارد و هر کاری کنند امکان ندارد دیگر بتوانند ایران را در این زمینه مهار کنند، طبق گفته کارشناسان ایران هم قبل از توافق هسته ای مواد لازم برای تولید بیش از بیست بمب هسته ای را در اختیار داشت و چون تصمیم به ساخت بمب و یا تسلیحات هسته ای نداشت این کار را نکرد.

پس قطعا بحث بحث تولید سلاح هسته ای توسط ایران نبود بلکه بحث توافق هسته ای مبنی بر این بود که نظارت سازمان بین المللی هسته ای بر برنامه هسته ای ایران دقیق تر ادامه یابد تا اگر ایران بخواهد به سمت تولید تسلیحات هسته ای برود آنها مطلع باشند.

نکته اصلی تر در ماجرای توافق هسته ای بر این اساس بود که جامعه جهانی برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم توانسته بود یک چالش که می توانست کل جهان را تحت تاثر قرار دهد را با دیپلماسی و نه جنگ (طبق روش آمریکایی ها) حل کند و موفقیت این توافق می توانست و شاید هم بتوانیم بگوییم می تواند شرایطی ایجاد کند که دیگر چالش های بین المللی از طریق دیپلماسی حل و فصل گردد.

به عنوان مثال چالش کره شمالی که پس از توافق هسته ای با ایران به سمت حل وفصل شدن مسالمت آمیز می رفت اما آقای ترامپ و تیم اش آن را به سمت بن بست کشاندند.

نیاکان آقای ترامپ برای حمایت از منافع  متحدان آمریکا نیروهای آمریکایی را در اروپا و یا خاورمیانه مستقر نکرده بودند بلکه برای حفاظت از منافع آمریکا این نیروها را مستقر کرده بودند.

امروزه آقای ترامپ تلاش دارد با سیاست های باجگیرانه خود چپ و راست از دیگر کشورها به بهانه حمایت از آنها باج بگیرد و مشاهده می کنیم برخی از کشورها مانند مثلا فرانسه و آلمان و ... به این سمت رفته اند که اگر بنا باشد هزینه نگهداری نیروهای آمریکایی در سرزمین های خود را بپردازند پس خود یک ارتش تشکیل دهند.

اگر آمریکایی ها هیچ منافعی در منطقه خلیج فارس ندارند که بخواهند برای دفاع از آن هزینه کنند شاید بد نباشد از این منطقه عقب نشینی کنند و اجازه دهند کشورهای منطقه برای حفظ امنیت خود با هم همکاری کنند.

قطعا هم اروپای بدون آمریکا امن تر خواهد بود هم منطقه خاورمیانه و هم شرق آسیا و هم آمریکای لاتین و....

بد نیست آمریکایی ها به جای این همه هزینه کردن نیروهای خود را به کشور خود بازگردانند و جهان هم از شر آنها راحت شود.

طبق گفته آقای جیمی کارتر رئیس جمهوری سابق آمریکا از زمان تاسیس ایالات متحده تا به امروز این کشور فقط 12 روز را بدون جنگ و خونریزی سپری کرده.

چرا رهبران این کشور تلاش نمی کنند روز های بیشتری را بدون جنگ و خونریزی سپری کنند و کشور وشهروندان خودشان امن تر باشند؟

ادامه روند رفتاری تیم آقای ترامپ قطعا می تواند جهان را به سمت جنگ جهانی سوم بکشاند و تصور اینکه چون ایالات متحده دور از بقیه است پس در امان خواهد بود یک تصور کاملا اشتباه می باشد چون امروزه جهان به یک دهکده تبدیل شده وچنین جنگی می تواند برای خود آمریکا نیز ویران کننده باشد، حتی اگر از لحاظ نظامی نباشد از لحاظ اقتصادی می تواند منجر به فروپاشی ایالات متحده آمریکا شود.

فراموش نکنید در تاریخ هیچ ابر قدرتی فکر نمی کرد روزی قدرت اش افول کند اما تاریخ نشان داد که همه ابر قدرت ها روزی سرنگون می شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала