نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز برگزار می شود

© Sputnik / Alexey Vitvitskyنشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز برگزار می شود
نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام امروز برگزار می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام روز یکشنبه در وین پایتخت اتریش برگزار می شود.

به گزارش اسپوتنیک ، نشست فوق العاده کمیسیون مزبور با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپاست در شهر وین برگزار می شود.

برگزاری این نشست در شرایطی است که ایران ۱۶ تیر ماه وارد گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی شد و از سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصدی عبور کرد و به غنای ۴.۵ درصد رسید. اقدام ایران در چارچوب بیانیه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری شورای عالی امنیت ملی بود. ایران در گام اول اطلاع داد که  به رعایت محدودیت‌ها در زمینه ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین متعهد نیست و در همین راستا دهم تیر ماه بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس (+) اعلام کرد که سقف ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

در این نشست از طرف روسیه معاون وزارت خارجه سرگی ریابکوف حضور خواهد داشت. از جانب ایران عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه خواهد بود.  

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۳۱ تیر ماه درباره نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام بیان داشت: پس از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام که در روز هفتم تیرماه برگزار شد، سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات خویش منجر به آثار عینی و عملی شد و طرف‌های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود. از سوی دیگر، در همین فاصله جمهوری اسلامی ایران نیز برخی موارد جدید از عدم ایفای تعهدات برجامی طرف‌های مقابل در زمینه اثربخشی رفع تحریم‌ها را طی نامه‌ای به امضای آقای دکتر ظریف به خانم موگرینی و سایر اعضای برجام اعلام کرده است. در نتیجه، طرف‌های برجام بر این نظر هستند که مناسب است پیش از نشست وزرای خارجه، این موارد نیز از سوی معاونان و مدیران سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و بر همین اساس، توافق شد یک نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در تاریخ ششم مردادماه در وین برگزار شود.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر در این باره گفته بود نشست کمیسیون مشترک برجام ظرف روزهای آینده برگزار می‌شود و خاطر نشان کرد: « صد در درصد در مورد تاریخ ۲۸ جولای (ششم مرداد) مطمئن نیستم، اما می‌دانم حوالی همین تاریخ خواهد بود.»

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала