سفیر ایران در بلاروس : ایران به کاهش وظایف برجامی خود ادامه می دهد

© Sputnik / Victor Tolochkoسفیر ایران در بلاروس : ایران به کاهش وظایف برجامی خود ادامه می دهد
سفیر ایران در بلاروس : ایران به کاهش وظایف برجامی خود ادامه می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توجه جامعه جهانی اولین دفعه نیست که به منطقه خلیج فارس معطوف شده است. این بار دور دیگری از تنش ها در خلیج فارس با تلاش واشنگتن برای بر هم زدن «توافق هسته ای» با تهران ارتباط دارد.

سفیر ایران، مصطفی اویسی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتینک توضیح داد که جمهوری اسلامی ایران چگونه دورنمای حفظ برنامه جامعه اقدام مشترک را ارزیابی می کند.

 ایران تایید کرده است که این حق را برای خود باقی می گذارد تا در چهارچوب توافق هسته ای  برخی از مفاد توافقنامه را نادیده گرفته و بدین وسیله بر موضع مذاکره کنندگان فشار وارد کند. به نظر شما، کدام یک از تعهدات می توانند مورد بازبینی قرار گرفته و کدام یک  می توانند بدون تغییر باقی بماند؟

 امسال ما رسما اعلام کردیم که تعهدات خود را تحت برجام کاهش خواهیم داد. دو محدودیت اول که ما در تاریخ 8 مه به حالت تعلیق درآوردیم، یکی محدودیت 130 تن برای ذخایر آب سنگین و دوم  محدودیت 300 کیلوگرم اورانیوم  غنی شده تا 3.67% بود.

در 8 ژوئیه، ما بار دوم دور بعدی کاهش تعهدات خود را اعلام کردیم. اولا،  شروع به غنی سازی اورانیوم بیش از سطح 3.67% کردیم. در حال حاضر ما آن را در حدود سطح 4.5٪ غنی سازی می کنیم  که به نیازهای سوخت ما پاسخ می دهد.

ما توافقنامه هسته ای را نقض نکردیم و تمام اقدامات ما قانونی است، همانگونه که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است. تلاش ایالات متحده برای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در مورد این موضوع هیچ نتیجه ای در بر نداشت.

تمام اقدامات ایران در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای  می باشد که تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز قرار دارد. سیاست ما صلح آمیز است و نباید باعث نگرانی سازمان های بین المللی شود.

برعکس، آنها باید از سیاست کشورهایی که قبلا سلاح هسته ای را علیه مردم استفاده کرد اند و همه جهان را تحت سلطه خود بگیرند، هراس داشته باشند.

رژیم آمریکا طی چند سال گذشته فقط قوانین بین المللی را نقض کرده است. این رژیم سیاسی از توافقنامه بین المللی برجام، که توسط قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت حمایت شده است، بیرون آمد. علاوه بر آن، این رژیم سیاسی از توافقنامه اقلیمی پاریس، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ، NAFTA و شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد.

کشتی انگلیسی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همراهی انگلیس و آمریکا در تنگه هرمز علیه ایران

آنها چگونه می توانند بر افکار عمومی تاثیر بگذارند و بگویند که قوانین بین المللی را رعایت می کنند؟ در داخل خود آمریکا، جامعه رفتار رهبر خود را درک نمی کند. به تازگی، کنگره ایالات متحده قطعنامه ای تصویب کرد که اظهارات دونالد ترامپ را نژادپرستانه خواند.

سال گذشته، ایالات متحده از برجام خارج شد. این یعنی که آنها اولین ناقض کننده  برجام بودند. حالا آیا این طور باید باشد که در یک توافق چند جانبه، یک دولت موظف است به تعهدات خود پایبند باشد، اما بقیه نه؟

طبق پاراگراف 36، 26 توافقات انجام شده در چهارچوب برجام، اگر یکی از طرفین موافقتنامه ببیند که طرفین دیگر معامله به وظایف خود پایبند نیستند، آنگاه طرف مذکور هم می تواند مسئولیت خود را کاهش دهد.

این که آیا آمریکایی ها و اروپایی ها از این کار خوششان می آید یا خیر، در هر صورت این استراتژی می باشد که جمهوری اسلامی ایران به آن پایبند است. بنابراین، ظرف دو ماه آینده، هنگامی که زمان آن فرا برسد، ما بار دیگر تعهدات خود را تحت برجام کاهش خواهیم داد.

در صورتی که سایر کشورها به انجام وظایف خود بازگردند، ما هم به توافق  های صورت گرفته متعهد خواهیم بود. در طول سال گذشته ما تمام تعهدات خود را بدون هیچ تخلفی انجام داده ایم.

در غیر این صورت، همانطور که رهبر، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای امنیت ما این موضوع را بیان کردند، ما هر دو ماه یکبار تعهدات خود را کاهش خواهیم داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала