ضابطه مند نشدن بیتکوین در ایران چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

© AFP 2023 / George Freyضابطه مند نشدن بیتکوین در ایران چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟
ضابطه مند نشدن بیتکوین در ایران چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر استخراج بیتکوین در ایران ضابطه مند نشود باعث می شود این کار به صورت زیر زمینی انجام شود و به تبع آن مشکلاتی را هم ایجاد خواهد کرد. 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، اگر استخراج بیتکوین در ایران ضابطه مند نشود باعث می شود این کار به صورت زیر زمینی انجام شود و به تبع آن مشکلاتی را هم ایجاد خواهد کرد. اگر این روند به صورت زیرزمینی ادامه پیدا کند، نه تنها درآمدی نصیب دولت ایران نخواهد کرد بلکه آماری هم از دخل و خرج آن نیز به دست نمی‌آید.

استخراج بیتکوین در ایران در این اواخر با جنجال‌ همراه بوده است. از طرفی نبود قانون مشخص برای برخورد با فعالان این حوزه که از سوی بانک مرکزی ایران فعالیتشان غیرقانونی اعلام شده و در مقابل آن دسته که استفاده از ارز دیجیتالی را راهی برای دور زدن تحریم‌ها و ارزآوری می‌دانند و از طرف دیگر واکنش مسؤولان وزارت نیروی ایران که افزایش مصرف برق را در فصل گرما به گردن استخراج‌کنندگان انداخته و هر روز یک مزرعه استخراج را با این ادعا شناسایی می‌کنند. با وجود این، هنوز هم مشخص نیست با توجه این‌که بانک مرکزی ایران اعلام کرده تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت در انحصار بانک مرکزی است و به همین دلیل فعالیت در این بخش غیرمجاز بوده و با متعاملان آن برخورد می‌شود، استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین که دستگاه‌های ماینر آن بعضاً توسط مجاری قانونی وارد کشور شده و فروش آن هم به صورت آنلاین در سایت‌ها انجام می‌شود، دقیقاً چه سرنوشتی دارد.

محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران در این رابطه با اشاره به تصمیم بخش خصوصی برای برخورد با حوزه ورود به استخراج بیت‌کوین گفت: کمیته‌ای وجود دارد که مسائل مربوط به این موضوع را بررسی می‌کند و ما با وزارت نیرو هم صحبت‌هایی داشتیم تا بتوانیم مدلی را مطرح کنیم که در ساعات غیرپیک، با شرایط و ضوابطی ماینینگ قانونی انجام دهیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم از این حوزه درآمدزایی داشته باشیم، اما به صورت ضابطه‌مند؛ بدین ترتیب که کسی که این کار را می‌کند، درست مثل یک کسب‌وکار درآمد و خرید و فروشش را ثبت کند و مالیاتش را بدهد و از برق هم در ساعاتی که مازاد تولید داریم، استفاده کند. در چنین شرایطی این هم یک کسب‌وکار درآمدزاست و برای کشور مفید خواهد بود.

اثنی‌عشری با تاکید بر مزایای ارزآوری استخراج بیت‌کوین بیان کرد: با وجود این، ما معتقدیم هر کاری که زیرزمینی انجام شود، بد است، به همین دلیل به دنبال شفاف کردن و روشن‌سازی هستیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала