کشتی های انگلیسی از شناورهای سپاه می ترسند؟

© REUTERS / Stringerنفتکش
نفتکش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انگلیس سطح امنیتی کشتی های خود در آبهای ایران را از روز 9 ژوئیه افزایش داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «رویترز»، انگلیس سطح امنیتی کشتی های خود در آبهای ایران را از روز 9 ژوئیه افزایش داده است.

یک منبع امنیتی انگلیس مدعي شد کشورش در دفاع از منافع دریایی خود در خلیج فارس قاطع است اما علاقه ای به تشدید تنش ها ندارد. انگلیس قصد ندارد هر کشتی تجاری را که با پرچم این کشور از درون تنگه هرمز عبور می کند اسکورت کند. روزانه یک تا سه کشتی از تنگه هرمز عبور می کنند.

پیشتر، آمریکا و بریتانیا مدعی شده اند قایق هایی از سپاه تلاش کرده اند نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز به سمت آب های ایران هدایت و آن را توقیف کنند اما با هشدارهای کشتی جنگی بریتانیا، این قایق ها از منطقه دور شدند.

دستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
نزدیک شدن قایق های ایرانی به نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز

روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در این باره گفت که گشت‌های شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طی 24 ساعت اخیر هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است. در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید.

دولت بریتانیا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که سه کشتی ایرانی تلاش کردند در مسیر حرکت نفتکش بریتانیایی «بریتیش هریتیج» در تنگه هرمز اخلال ایجاد کند اما پس از هشدارهای کشتی جنگی بریتانیایی، از منطقه دور شدند.

حدود یک هفته قبل، دولت انگلیس یک فروند نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق را توقیف کرده بود. لندن مدعی شده این نفتکش به دنبال انتقال نفت به سوریه است و با این اقدام تحریم های اتحادیه اروپا را نقض می کند اما ایران این موضوع را تکذیب می کند.

به دنبال توقیف نفتکش ایرانی هشدارهای شدیدی از سوی مقامات ایرانی علیه بریتانیا مطرح شد. برخی طرف ها در ایران نیز خواهان مقابله به مثل و توقیف نفتکش بریتانیایی در مقابل توقیف نفتکش ایرانی شده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала