واکنش پنتاگون به حادثه تنگه هرمز

CC BY-SA 2.0 / Arlington County / Arlington County, as seen from the airاعتراف آمریکا به سپری شدن دوره برتری بر روسیه
اعتراف آمریکا به سپری شدن دوره برتری بر روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت دفاع آمریکا ضمن تفسیر گزارش های رسانه ها درباره تلاش ایران برای توقیف یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز اظهار داشت تهدید برای کشتیرانی در تنگه هرمز و دیگر راه های آبی بین المللی پاسخ جامعه بین المللی را طلب می کند.

به گزارش اسپوتنیک، بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا گفت:" اقتصاد جهانی وابسته به جریان آزاد تجارت است و همه کشورها ملزم هستند از این اساس برای شکوفایی جهانی دفاع و محافظت کنند".

پیشتر یک مسئول پنتاگون مدعی شده بود  که «پنج قایق که احتمالا ایرانی بودند به یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نزدیک شدند».

به نقل از العالم ، مسئول آمریکایی افزود:«این قایق‌ها از نفتکش خواستند در آبهای ایران متوقف شود اما پس از هشدار کشتی جنگی انگلیس عقب نشینی کردند».

وی در ادامه مدعی شد که قایق‌های مسلح ایرانی روز چهارشنبه تلاش کردند تا یک نفتکش انگیسی را در آبهای خلیج فارس توقیف کنند، ولی یک ناو سلطنتی انگلیس مانع از این کار شد.

سی ان ان به نقل از دو مقام آمریکایی مدعی شد ایرانی‌ها به نفتکش انگلیسی «هریتیج» که در حال گذر به سوی تنگه هرمز بود دستور دادند تا مسیر خود را تغییر دهد و در نزدیکی آب‌های ایران متوقف شود.

بر اساس گزارش، این شبکه یک کشتی آمریکایی از این صحنه فیلم گرفت ولی کشتی اچ ام اس مونتروس که در حال اسکورت کردن نفتکش بود، سلاح های خود را به سوی قایق ها نشانه رفت و به آنها هشدار داد بازگردند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه درباره پیامدهای توقیف یکی از نفتکش های ایران در تنگه جبل الطارق هشدار داده بود.

روحانی در سخنانی در کابینه که در تلویزیون دولتی پخش می شد، گفت:من به انگلیس هشدار می دهم که شما روندی غیر ایمن را آغاز کرده اید و بعدها شاهد پیامدهای این کار خواهید بود.

نفتکش ۳۳۰ متری گریس یک که قادر است دو میلیون بشکه نفت حمل کند روز پنجشنبه توسط پلیس و افسران گمرک جبل الطارق توقیف شد.

همچنین بتازگی ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خبر از ایجاد ائتلاف محافظتی بین المللی در اطراف آبهای ایران و یمن داده بود .  وی گفت  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، قصد دارد یک ائتلاف بین المللی برای گشت زنی در آب های اطراف ایران و یمن ایجاد نماید.

ژنرال جوزف دانفورد افزود روز سه شنبه، وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپو و وزیر دفاع این کشور با یکدیگر ملاقات نمودند تا جزئیات این موضوع را مورد بحث قرار دهند. دانفورد گفت که اکنون "آنها با چندین کشور در ارتباط هستند تا ببینند آیا می توانند یک ائتلاف ایجاد کنند که امنیت ناوگان ها را در تنگه هرمز و تنگه باب المندب تضمین کنند".

این طرح در روزهای اخیر نهایی می شود و آمریکا کشتی های فرماندهی عملیات را تامین خواهد کرد و وظیفه نظارت و تجسس را به عهده خواهد داشت.

یادآور می شود روز پنج شنبه 13 ماه ژوئن، دو تانکر نفتی آلتر فرانت و کوکوکا کاریجیس در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس برخی اطلاعات، حمله یک اژدر موجب این انفجار و آتش سوزی شده است. با این حال، هیچ تایید رسمی در خصوص  علت این حادثه وجود ندارد. تمام اعضای خدمه کشتی های آسیب دیده پس از نجات به بندر جاسک ایران انتقال یافتند. ایالت متحده آمریکا، ایران را مسئول حمله به تانکرهای نفتی در خلیج عمان می داند، کشورهای بریتانیا و عربستان سعودی نیز با آمریکا در این خصوص هم عقیده هستند. در عین حال، وزارت امور خارجه ایران این اتهامات را خلاف واقعیت می داند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала