تهدید اروپا با نفت 200 دلاری

© Sputnik / Maxim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر نفت
نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپایی‌ها باید بدانند اگر به این روند ادامه دهند، در آینده نفت را باید بشکه‌ای 200 دلار خریداری کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت که اروپایی‌ها باید بدانند اگر به این روند ادامه دهند، در آینده نفت را باید بشکه‌ای 200 دلار خریداری کنند.

وی در ادامه گفت :«اگر اروپایی‌ها بتوانند منافع ایران در برجام همچون خرید آسان نفت، بحث کشتی‌ها و مسائل بانکی و اقتصادی را تامین کنند، جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد بررسی جدیدی را در بحث برجام داشته باشد. ایران در مرحله دوم طبق برجام تعهداتش را انجام خواهد داد، اما اگر اروپایی‌ها بازهم توجهی به منافع ایران نداشته باشند، یقین بدانند که ما گام سوم و چهارم را هم برخواهیم داشت.

اوپک توافق کاهش تولید نفت را 9 ماه تمدید کرد - اسپوتنیک ایران
اوپک توافق کاهش تولید نفت را 9 ماه تمدید کرد

قطعا کسانی که در این وضعیت در صورت عدم تامین منافع ایران ضرر خواهند کرد، اروپایی‌ها خواهند بود و اروپایی‌ها باید از خودشان رشادت نشان دهند و منافع ایران در این راستا تامین شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایران در مرحله دوم طبق برجام تعهداتش را انجام خواهد داد، اما اگر اروپایی‌ها بازهم توجهی به منافع ایران نداشته باشند، یقین بدانند که ما گام سوم و چهارم را هم برخواهیم داشت.

اروپایی‌ها باید به سرعت تصمیم بگیرند و بدانند جمهوری اسلامی ایران دیگر آن ایران سال 56 نیست. امروز هیچ قدرتی در صحنه بین‌المللی تاب و توان مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند ما گام‌های سوم و چهارم را برخواهیم داشت و در گام چهارم از برجام خارج خواهیم شد و در این مرحله دست به اقدامات دیگری نیز خواهد زد. ما به اندازه کافی به اروپایی‌ها وقت داده‌ایم و آنها هم به حد کافی وقت‌کشی کرده‌اند. اروپایی‌ها باید بدانند صحبت‌هایی که در یک قرن و نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرن قبل می‌کردند دیگر خریدار ندارد».

هشت ماه مه سال 2018 دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

پس از انتشار این بیانیه، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала