اتهامات سفیر آمریکا در عربستان به ایران

© AFP 2023 / Carlos Barriaاروپا در دوراهی سخت انتخاب: برجام یا آمریکا؟
اروپا در دوراهی سخت انتخاب: برجام یا آمریکا؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان ابی زید، سفیر جدید ایالات متحده آمریکا در عربستان سعودی چهارشنبه 10 ژوئیه در گفتگو با شبکه «العربیه» گفت ایران با استفاده از شبه نظامیان وابسته‌اش در منطقه به بروافروختن جنگ های نیابتی پرداخته و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از راه ایجاد آشوب ثروت اندوزی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العربیه، ابی‌زید گفت:« ایرانی‌ها همواره به نیابت از خودشان کسانی را برای جنگ فرستاده‌اند، نمونه‌های این را در حزب الله لبنان، گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران در عراق و متاسفانه گروه شبه‌نظامی حوثی در یمن، ملاحظه می‌کنید که دست آخر با ایجاد اینچنین مشکلاتی و تروریسم ‌پروری فرصت‌هایی را برای ویران کردن کشورهای منطقه ایجاد و از جایگاه دولت‌های آن کاسته‌اند».

سفیر آمریکا در ریاض در ادامه افزود:«مشکل ما با ملت ایران نیست، بلکه با اینچنین رژیم‌هایی است که تروریسم را به کشورهایی دیگر گسترش می‌دهند، مشکل ما با رژیم‌هایی است که مانع از انتقال ما به آینده های بهتر می‌شوند. و اجازه رسیدن به تفاهم‌هایی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها را نمی‌دهند».

او همچنین افزود:« ما آماده‌ایم تا فرصت‌هایی را برای تفاهم با ایرانی‌ها ایجاد کنیم تا پل هایی به سوی آینده ای بهتر ساخته شود، اما آنها باید تقریبا از دخالت کردن در امور تمامی کشورهای منطقه دست بردارند».

سفیر آمریکا در سعودی همچنین تاکید کرد که رهبران ایران و به طور مشخص سپاه پاسداران ایران «با ایجاد آشوب به ثروت اندوزی می پردازند».

او در ادامه افزود:« این رویکردها در راستای خدمت به منافع ملت های منطقه نیست زیرا که این اقدامات افراطی‌گری را تغذیه کرده و به تلاش‌های انجام شده برای متوقف ساختن آن، کمکی نمی‌کند».

روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان که واشنکتن تهران را در به دست داشتن در آن متهم کرده و سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران متشنج تر شده است. روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا در ماه مه سال گذشته از برجام خارج شده و ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала