ایران با درآمدی متوسط-بالا

© Depositphotos.com / Efesenko ایران
 ایران   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران همچون سال‌های گذشته در رده کشورهای با درآمد متوسط – بالا قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک  با استناد به گزارشی که از سوی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده، وضعیت درآمدی 218 کشور بررسی شده است و براساس میزان درآمد، کشورها در چهار رده بالا، متوسط – بالا، متوسط – پایین و کم درآمد طبقه‌بندی شده‌اند.

این طبقه‌بندی براساس درآمد سرانه ملی کشورها صورت گرفته که در سال 2018 نسبت به سال میلادی قبل از آن قدری سخت‌گیرانه‌تر بوده است. در این آمار، ایران با جمعیت 80 میلیونی خود از نظر جمعیت در رده 19 جهان قرار گرفته و با ثبت بیش از 441 میلیارد دلار درآمد ناخالص ملی، رتبه 26 میان تمام کشورها را به خود اختصاص داده است.

همچنین سرانه درآمد ملی ناخالص ایران براساس روش برابری قدرت خرید در سال 2018، برابر با 21 هزار دلار برآورد شده که از این نظر رتبه 68 را نشان می‌دهد.

اقتصاد ایران از سال 1987 تا 2018 میلادی که این شاخص در سطح جهانی بررسی شده، در 19 سال ابتدایی در سطح درآمدی متوسط – پایین قرار داشته و از سال 2009 به بعد به رده متوسط – بالا وارد شده و در تمام سال‌های گذشته توانسته این جایگاه را حفظ کند.

در میان اقتصادهای برتر دنیا بالاترین درآمد ناخالص ملی با بیش از 20 تریلیون دلار به ایالات متحده آمریکا اختصاص داشته و پس از آن چین و ژاپن قرار گرفته‌اند. در حوزه درآمد ناخالص ملی سرانه نیز سوئیس با بیش از 83 هزار دلار، بهترین عملکرد را داشته و در میان کشورهای آسیایی قطر با ثبت 61 هزار دلار، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала