ظریف برجام را بهترین توافق نامید

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ظریف برجام را بهترین توافق نامید
ظریف برجام را بهترین توافق نامید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران خروج ترامپ از برجام را ایده گروه موسوم به تیم بی (بولتون، بن زاید، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) بیان کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: هرروز بیش از پیش روشن می‌شود که توافقی بهتر از برجام برای دولت ترامپ در کار نخواهد بود. ایده خروج از برجام را گروه موسوم به تیم بی (بولتون، بن زاید، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) به ترامپ قالب کرد و ترامپ نخواهد توانست به توافقی بهتر از برجام دست پیدا کند.

ظریف روز دوشنبه طی یک پیام توئیتری نوشت: "تیم بی این حماقت را به دونالد ترامپ قالب کردند که از بین بردن برجام از طریق تروریسم اقتصادی وی را به توافقی بهتر خواهد رساند. همزمان با اینکه به شکلی فزاینده روشن می‌شود که توافقی بهتر در کار نخواهد بود، آنها به شکل مضحکی خواهان پایبندی کامل ایران به برجام هستند. راه خروج [از بن‌بست] وجود دارد، ولی نه تا وقتی که تیم بی کار را در دست داشته باشند."

در 8 مه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعلام کرد تهران بخشی از وظایف خود تحت برنامه برجام را به حالت تعلیق درآورده است و دو ماه به دیگر اعضای باقی مانده در برجام برای عمل به تعهداتشان ذیل برجام زمان داد. توافق هسته ایران ژوئیه 2015 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 5+1 (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد. توافق هسته‌ای با تهران با لغو تحریم های سازمان ملل متحد و اقدامات محدود کننده یک طرفه ایالات متحده و اتحادیه اروپا همراه بود.

بر اساس این توافق، ایران ملزم شد ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی کرده و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع ‌کند، همچنین تعداد سانتریفیوژها را حدود دوسوم و حداقل به مدت 15 سال کاهش ‌دهد. 15 سال بعد، ایران موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از 3.67 درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به مدت 10 سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده می‌کند محدود خواهد بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала