نکات حائز اهمیت نشست خبری امروز مقامات ایران

CC BY 4.0 / tasnim news agency / نکات حائز اهمیت نشست خبری امروز مقامات ایران
نکات حائز اهمیت نشست خبری امروز مقامات ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در نشستی خبری تصمیمات جدید این کشور درباره کاهش تعهدات برجامی را اعلام کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، تصمیمات جدید ایران درباره کاهش تعهدات برجامی امروز در یک نشست خبری توسط عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی این کشور اعلام گردید.

این تصمیمات ایران در پی پایان یافتن مهلت 60روزه ایران به کشورهای اروپایی حائز چند نکته بود.

مهلت 60 روزه ایران به کشورهای عضو برجام برای برداشت گام سوم  - اسپوتنیک ایران
مهلت 60 روزه ایران به کشورهای عضو برجام برای برداشت گام سوم

نکته اول در خصوص درصد غنی‌سازی - سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره آغاز غنی‌سازی بالاتر از 3.67 درصد اظهار داشت: تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرایند غنی‌سازی بالای 3.67 می‌رود. برای نیروگاه‌ها غنی‌سازی 5 درصد، برای بحث‌های پزشکی هسته‌ای غنی‌سازی 20درصدی و برای پیشران هسته‌ای نیز غنی‌سازی 60درصدی نیاز است.

نکته دوم در خصوص سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران - معاون وزارت امور خارجه ایران درباره اینستکس اظهار داشت: ایران هیچ امید و اتکایی به هیچ کشوری نبسته چه برسد به اروپایی‌ها و اینستکس. ما با همه شرکا و همسایگان ابتکار و مسیر داریم، یکی از این ابتکارات و مسیرها اروپا و یکی هم اینستکس است. ما نه امیدی داریم و نه دل بسته‌ایم، و به دستگاه‌های کشور گفته شده که امیدی به اینستکس نداشته باشند. معطل اینستکس نمی‌مانیم و با اتکای به خود حرکت می‌کنیم.

نکته سوم در خصوص راکتور اراک - کمالوندی درباره راکتور اراک گفت: آنچه اتفاق افتاده این است، لوله‌هایی که در مخزن اصلی است، در آن سیمان ریخته شد. آن موقع با این ملاحظه که امکان احیای آن است این مسیر را رفتیم. تولید ایزوتوپ و رادیودارو در این راکتور چندین برابر راکتور قبلی است.

واکنش روسیه به آغاز گام دوم برجامی ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش روسیه به آغاز گام دوم برجامی ایران

نکته چهارم در خصوص ادامه یافتن رایزنی‌های دیپلماتیک – عراقچی با اشاره به گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه، درباره آینده نشست‌ها و گفتگوهای ایران و 1+4 گفت: این‌که اروپایی‌ها نتوانستند خواسته‌های ما را برآورده کنند و ما مجبور شدیم که گام دوم را برداریم به این معنی نیست که رایزنی‌های دیپلماتیک وجود ندارد.

نکته پنجم در خصوص مهلت 60 روزه ایران برای برداشت گام سوم – عراقچی در این مورد گفت: ما نه‌تنها درباره گام سوم، بلکه درباره گام‌های بعدی هم بررسی و مطالعه کرده‌ایم. گام سوم را ترجیح می‌دهیم که دو ماه دیگر و در پایان 60 روز اعلام کنیم.

نکته ششم در خصوص عدم مذاکره مجدد درباره برجام - معاون وزیر امور خارجه ایران درباره توافق جدید با آمریکا اظهار داشت: برجام یک پرونده بسته‌شده است به این معنی که قابل مذاکره مجدد نیست، بدون اینکه کلمه‌ای اضافه یا کم شود باید اجرا شود. برجام وقتی به وضعیت نرمال خود برمی‌گردد که خواسته ایران در زمینه رفع تحریم‌ها برآورده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала