گزارش و تحلیل

چرا ایران با آتش بازی می کند؟

© AFP 2023 / Atta Kenareچرا ایران با آتش بازی می کند؟
چرا ایران با آتش بازی می کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به استناد تویت آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران :"از این پس ایران تصمیم گرفته به همان سطح پایبند توافق هسته ای باشد که طرف های دیگر پایبند آن هستند".

اما پرزیدنت دونالد ترامپ ایرانی ها را متهم کرده که تصمیمات خطرناکی می گیرند وبا آتش بازی می کنند، البته خود ایرانی ها هم بخوبی می دانند با آتش بازی می کنند، ولی سوال مطرح شده این است که چرا ایرانی ها حاضر شده اند با آتش بازی کنند؟
اگر ساده بخواهیم پاسخ دهیم باید بگوییم این ایالات متحده است که آتش به پا کرده واروپایی ها به جای اینکه آتش را خاموش کنند آن روغن روی آن می ریزند امری که ایرانی ها را متقاعد کرده برای عبور از آتشی که ایالات متحده به پا کرده مجبور هستند ریسک کنند وبا آن آتش بگونه ای بازی کنند که بتوانند از آن به سلامتی عبور کنند.
ایرانی ها بصورت تاریخی هنر آتش بازی را بلد هستند و شاید بتوان گفت همان چهارشنبه سوری ایرانی ها گواه توانمندی ایرانی ها در آتش بازی است.
البته گذشته از شوخی، طی چهار دهه پیش نظام جمهوری اسلامی در ایران بخوبی نشان داده که می داند چگونه با غرب تعامل کند و اگر روند پیشرفت ایران طی این چهل سال را بررسی کنید می توانید بخوبی مشاهده کنید که ایرانی ها توانسته اند حد اقل هفت رئیس جمهوری آمریکا، که همه ایران را تهدید به جنگ می کردند و تهدید می کردند ایران را نابود کنند، پشت سر بگذارند.
بله ایرانی ها با آتش بازی می کنند اما آمریکایی ها آن را شروع کردند وآنها نیز در حال بازی کردن با آتش هستند.

ایران و ایالات متحده آمریکا: چرا آمریكا علیه خود بازی میكند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران و ایالات متحده آمریکا: چرا آمریكا علیه خود بازی میكند؟
امروزه ایرانی ها موفق شده اند که به جهانیان بفهمانند این آتشی که آمریکایی ها به پا کرده اند، آتشی نیست که فقط ایران را می تواند بسوزاند بلکه آتشی است که اگر بپا شود کل منطقه و جهان را خواهد سوزاند.
در حالی که ایرانی ها توافق هسته ای را امضا کردند و جهت نشان دادن حسن نیت خود تعهد های خود در آن را اجرا کردند؛ اما آمریکایی ها نه فقط به تعهدات خود عمل نکردند بلکه پس از اینکه مطمئن شدند ایرانی ها همه تعهدات خود را مو به مو اجرا کرده اند ، طبق معمول، زیر توافق زدند.
علیرغم اینکه ایرانی ها بیش از یکسال صبر کردند تا دیگر طرف های امضا کننده توافق هسته ای به تعهدات خود عمل کنند اما آنها تصور می کردند که حالا که ایران به تعهدات خود عمل کرده دیگر جرئت نخواهد کرد این تعهدات را کنار بگذارد و به این دلیل قدمی برای نگه داشتن توافق هسته ای بر نداشتند.
حال که ایران طبق توافق هسته ای عمل کرده و حق و حقوق خود را مطالبه می کند مشاهده می کنیم که باز هم بازی در می آورند و به جای اینکه به تعهدات خود عمل کنند به تهدید های خود ادامه می دهند.
ایرانی ها هم خوب بلد هستند با این افراد چگونه رفتار کنند.
معمولا تعارفات با اروپایی ها و آمریکایی ها هیچ وقت جواب نمی دهد و تنها زمانی اینها حاضر می شوند که کاری انجام دهند که متوجه شوند در حال از دست دادن چیز های بیشتری هستند.
حال ایران بر سر دوراهی قرار داشت، یا اینکه اجازه دهد شرایط فشارها و تحریم ها ادامه یابد یا اینکه قدم در آتش بگذارد و آتشی بپا کند که همه متوجه شوند یا باید با هم آن را خاموش کنند و یا همه با هم بسوزند.
در واقع می توان گفت تنها راهی که در پیش روی ایران بود همین راهکار بود وطرف های مقابل راهکاری در مقابل ایران قرار نداده بودند.
جنگنده F-22 در محاصره ی ابرها+ عکس - اسپوتنیک ایران
اعزام جنگنده های اف22 آمریکا به قطر، به دلیل وخامت بحران با ایران
تصور اینکه با تسلیم شدن به خواسته های دشمنان همه چیز حل می شود یک تصور بسیار اشتباه می باشد.
امروزه ایران با یک جنگ تمام عیار اقتصادی — رسانه ای — فرهنگی — سیاسی — تبلیغاتی و… مواجه می باشد.
وقتی که بحث از جنگ می شود یعنی یا باید تسلیم شد و یا باید با دشمن به مقابله پرداخت.
ایران نشان داده که راه مقابله با دشمن را در پیش گرفته چون در آموزه ایرانی ها تسلیم جایی در فرهنگشان ندارد.
طی دو ماه اخیر ایران بخوبی توانست برگه تهدید به جنگ را از دست آمریکایی ها برباید.
شاید آمریکایی ها خیلی قدرتمند باشند اما این منطقه زمین بازی ایران است و ایرانی ها بخوبی می دانند چگونه باید در آن بازی کنند.
از سوی دیگر ایران به اروپایی ها ثابت کرد که دیگر برگه تهدید آنها مبنی بر اینکه ایالات متحده را در تحریم ایران همراهی کنند تاثیری ندارد واگر برنامه طبق خواسته ایران پیش نرود کم کم اگر به خودشان بیایند متوجه می شوند که ایران برجام را پاره کرده.
اینکه ایران از مرز ذخیره 300 کیلوگرم اورانیوم گذشته با توجه به اینکه ایالات متحده فروش اورانیوم غنی شده ایران را تحریم کرده، به نوعی هنوز تعلیق واقعی تعهدات ایران در برجام به حساب نمی آید اما در صورتی که طی چند روز آینده ایران اقدام به افزایش غلظت غنی سازی به 5% نماید عملا تعلیق یکی از تعهد های ایران در برجام به حساب می آید.
اگر طرف های مقابل، که اینجا منظور اروپایی ها هست قدمی بر ندارند، نباید تصور کنند که این ماجرا پایان کار است و قطعا ایران در مهلت دیگری اقدامات دیگری انجام خواهد دات که شاید آنها باور نداشته باشند ممکن است ایران انجام دهد.
نکته قابل تاکید اینجا این است که نه تهدید های اقتصادی و نه تهدید های نظامی دیگر روی ایران تاثیر نخواهد داشت و این برگه ها دیگر سوخته وبه همین دلیل اگر بنا باشد ایران قانع شود تا دست از پیشروی در تعلیق تعهدات برجامی خود بردارد باید به حرف ایران گوش دهند وحد اقل خواسته ایران یعنی خرید نفت ایران و باز کردن سیستم بانکی را اجرا کنند.
وهمه باید توجه داشته باشند اینکه فقط ایران نیست که با آتش بازی می کند بلکه آنهایی که به تعهدات برجامی خود عمل نمی کنند هستند که با زودتر بازی با آتش را آغاز کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала